Landning

Framfot, mittfot eller häl? Hur ska man egentligen landa? Jag avskyr ordet ska eftersom det lätt förknippas med tvång. Under de första 30 åren av min löparkarriär hörde jag aldrig några diskussioner om hur det skulle landas. Ja, i alla fall inte i närheten av den omfattning jag hör idag. Inte för att jag själv brydde mig, men att rulla fram på foten hörde jag nog talas om på åttiotalet. Jag har nött på med mina löpskolningsövningar och tänkt på avslappning och hållning för att kunna springa på ett sätt som funkar för mig. Att inte dunsa ner med foten långt framför kroppen har känts som något av en självklarhet av den enkla anledningen att det inte är särskilt bekvämt och att det uppenbarligen bromsar. Steglängd har snarare blivit en funktion av farten och jag har landat där jag landat. Det också som en funktion av farten.

Är jag ute och distanslufsar landar jag nog på hälen. Är jag ute och springer snabbdistans hamnar landningen nog mitt på foten eller med lätt hällandning. Är jag ute och springer högintensiva intervaller landar jag nog längre fram på fotbladet även om jag sätter i hälen. Gör jag rätt eller fel någon gång? Jag tror att jag gör rätt för stunden. Hade jag gjort väldigt fel hade jag nog inte kunnat logga alla tusentals mil jag sprungit genom åren. Jag försöker bara göra det som känns naturligt och avslappnat och för att hjälpa den naturligheten på traven gör jag regelbundet löpskolningsövningar. Det är det jag funnit fungera bäst för mig. Under flera av de övningarna är det svårt att inte få in landningen fint under kroppen i en bra rytm. Det blir i slutändan naturliga steg för mig men landningen blir lite olika i olika farter. Jag vill inte tvinga mig till det ena eller andra utan hoppas på att kroppen med lite hjälp på traven hittar en effektiv stil genom att sen nöta.

Hur gör de snabba löparna då? Lite olika är det allt. Undviker alla löpare hällandning? Absolut inte. Undviker alla snabblöparna att sätta ner hälen? Jag plåtade några av världens absolut snabbaste löpare på 10 000 meter under Folksam GP och bilderna talar nog för sig själv.

Folksam GP1 Folksam GP2

Apropå bilder. Jag har något tusental löpbilder i mitt löparkiv och sitter nu och går genom dessa för att hitta pärlor att ta med i den bok jag jobbar på. Har du någon pärla till högupplöst löparbild som du skulle vilja ha med i den boken får du gärna skicka den till mig men i litet format. Jag kan inte lova att den kommer med för jag har ett begränsat utrymme att jobba med men jag lovar att ta det i beaktande!

Ha det,

Mackan

9 reaktioner på ”Landning

  1. Har rätt många bilder som jag själv plåtat på min Facebook. Kolla i mina album, det är bara att välja och vraka. Hojta till om det är någon du vill använda så kan jag fixa till den/dem.

  2. LouiseS

    Nu efter min stressfraktur har jag gått hos en löpnaprapat och fått hjälp (jag hoppas i alla fall att det är hjälp) med löptekniken. Han anser att det är viktigare att få till ett bra lyft snarare än att tänka på landning. Om man gör ”rätt” i övriga faser av ett löpsteg, blir landningen snarare en konsekvens än ett ändamål, så att säga. Då blir landningen närmare kroppen och man behöver inte fundera så mycket på om det är tå eller mellanfot som går i först. Hälen är ju svår att donka i först om man landar nära kroppen.
    Så jag har fått arbeta mycket mer med lyftet av foten än med landningen.
    Om han har rätt? Det vet jag inte, men det känns helt OK – med mer flyt nu än förr.

    1. Han tänker lyft och jag tänker position/avslappning i steget men vi menar bägge att landningen är en konsekvens av resten av rörelsen och inget man ska behöva tänka på.

  3. LouiseS

    Förresten: jag glömde säga att din blogg är så trevlig. Lagom personlig, många klokheter, roliga tränings- och coach-rapporter och även en dina betraktelser. Så tack!

  4. David

    Har en bild på Goumri från NYC marathon 20010 (tror jag). Han kom tvåa i det loppet och tar sin första markkontakt med tårna pekandes rakt upp mot manhattanhimlen. Även ”hällöpare” kan ha aktiv fotisättning och ett effektivt löpsteg.

Lämna en kommentar