Skor för vinterlöpning

Jag lovade ett blogginlägg om vinterskor och här kommer det. Ibland kallas jag för Imelda Marcus och det är inte utan anledning. Det är rätt roligt med löparskor och om det i vanliga fall är ett mindre intresse jag har är det så här års även ett ganska intresse som kan vara rätt praktiskt. Jag tror mig nämligen äga det jag behöver för att kunna ranta runt i snö och bland modd och is så gott det går. Och nu tänkte jag presentera några varianter på skor som passar för vinterlöpning eller terränglöpning. Det jag inte tar upp här är vanliga hederliga skor som faktiskt funkar för det mesta om man bara håller ner farten. De enda vanliga skor jag verkligen inte tycker funkar är Asics när det blir lite kallare. Spevan i deras sulor blir lite väl hård i kyla. Något annat jag inte tar upp här är vanliga broddar. Vissa tycker att det funkar bra och andra, inklusive jag tycker att det blir obehagligt att springa med.

Det här är bara några korta rader om vad jag tycker är bra eller dåligt med varje modell och jag har inte vägt dom för jag tycker inte vikten är en parameter så här års. Det handlar mest om grepp och lite om känsla. Men utan grepp blir det absolut ingen känsla och det blir olika grepp på olika underlag.

Låt oss börja med en modell från Icebug – deras Pytho med BUGrip. Det är en variant som har metalldubb som kan sjunka in i sulan när man kommer ut på hårdare underlag som asfalt och det är väldigt praktiskt när man har varierat och ganska hårt underlag som har inslag av is.  Jag tycker att skorna är helt okej att springa med just när det är så men i övrigt kan dom upplevas som lite klumpiga. Den stora nackdelen när det är lössnö och modd är att mönstret under sulan verkar suga åt sig detta och det blir som en fin snöplatta under skon. Och då blir greppet riktigt dassigt vilket gör att det hade gått lika bra med vanliga löparskor.

IcebugPytho

Springer man på lite mer blandat underlag av moddigt, hårt packat och isigt kan det vara bättre med ett par mer renodlade orienteringsskor av modernt snitt. Inov8 Oroc 280 är en variant som är smidigare än Python och som också dessa har metalldubb. Fördelen är att dom greppar bättre i snön, modden och även på isen men hamnar man på ren asfalt är det inte roligt eftersom deras dubbar inte sjunker in i sulan. Nog för att det går att ta sig förbi korta asfaltspartier men det är inte skönt. Bortser man från det är dom dock riktigt roliga att springa med. Det är rätt korta dubb, både metalldubben och gummidubben, vilket gör att är det mycket snö eller modd är risken att det ändå inte greppar utan att man får ett lager snö under sulan.

Oroc280

Är det väldigt mycket is, ingen asfalt eller djup snö kan ett par mer aggressiva orienteringsskor vara ett alternativ. Jag vet inte ens om den här modellen, som kallas VJ Twister, säljs längre men nu snackar vi riktigt grepp. Långa dubbar av både metall och gummi gör att det går att springa obehindrat även om det är riktigt halt. Nackdelen med en sån här aggressiv sko är att den är lite väl styv i sulan och hur skönt det än är med greppet får i alla fall jag passa mig för att ploga för många mil i veckan med dom. Men oj vad skönt det är att springa i maxfart utan att vara rädd för att halka.

VJTwister

Något som kan fungera om det är hårt packad snö med inslag av is är att dubba själv. Här nedan har jag ett par Nike Lunaracer som jag egendubbat med Maxi Grip. Jag skulle vilja sammanfatta det med att det funkar hyggligt. Jag använder mina egendubbade skor med jämna mellanrum men är det modd mellan sko och underlag greppar det inget. Jag tycker ändå att det ger lite mer säkerhet än när jag springer med vanliga skor och jag får den vanliga och sköna flexibiliteten i sulan som jag gillar. Det är hursomhelst det klart billigaste alternativet!

EgenDubbat

Vill man ha en annan variant där man kan byta dubb själv funkar det annars alltid med spikskor. Riktiga spikskor gjorda för terränglöpning. Bättre grepp än så går det inte att få om spikarna bara når ner till något att greppa i! Ett par spikskor är ofta betydligt billigare än dämpade skor och sen kan man välja spik efter hur mycket grepp man vill ha. Det här är inget man vill trampa med på asfalt eller sten så när jag använder dessa håller jag mig i spåret eller backen. Det är väldigt befriande att till exempel kunna köra backträning med grepp på vintern eller snabba intervaller utomhus. Men det är riktiga ”vadmördare” så det gäller att ha den styrkan! Just den här varianten är ett par Saucony Kilkenny XC.

KilkennyXC

Är det knappt någon is och underlaget mest består av snö eller snömodd tycker jag att det passar allra bäst med skor utan metalldubb utan som är mer gjorda för löpning i lösa underlag som lera. Jag har två par såna skor och den översta bilden är ett par Inov8 X-Talon 212 och den nedre bilden ett par La Sportiva C-Lite. Det är lite större gummidobbar som är gjorda för att greppa i lera men kan funka kanon i modd och snö. Det fina i kråksången är att jag tycker inte att det gör något om man hamnar på asfalten heller med de här skorna. Visst, jag skulle inte valt dom för att pass endast på asfalt, men några kilometer här och där stör inte nämnvärt.  Inov8-skorna är mer flexibla medan La Sportiva-skorna har mer riktig dämpning. Och dom funkar väldigt bra att springa terräng med resten av året.

XTalon212

LaSportiva

Det här inlägget är givetvis sponsrat av www.sapiens.se och jag hoppas att det kan hjälpa någon som står i valet och kvalet för vad dom behöver ha på tassarna i vinter.

Glad Lucia,

Mackan

 

 

 

3 reaktioner på ”Skor för vinterlöpning

  1. Pingback: Vinterspring | MaraMackan

Lämna en kommentar