Etiketter

, , , , ,

Nu har mörkret lagt sig som ett lock över Nordkalotten och kylan börjar så smått dra in. Än så länge är det snöfritt på våra breddgrader men nu börjar det likna vinterspring. Själv har jag utan problem sprungit omkring i shorts fram till nu, även om dom långa sommartightsen faktiskt åkt på vid några lugnare pass. Men det börjar bli hög tid att plocka fram alla vinterprylar och inte bara enstaka saker. Hur mycket behöver man då? Det beror helt på vad man tänker göra av vintern!

Skor

Det skrev jag faktiskt om redan förra året och principerna gäller i år också. För vanlig löpning på asfaltsunderlag springer jag nog nio gånger av tio med mina vanliga pjuck även på vintern men jag springer ju inte bara asfalt. Så här är en länk med förslag på vilken typ av skor som kan funka på olika underlag.

Kläder

Jag har provat mig fram under många vintrar och det som jag är rörande överens med mig själv om är att flerlagerprincipen funkar bäst. Hur lagren ser ut beror på vädret men med flera lager kan jag lätt variera mig beroende på väder. För här är jag väldigt observant på temperatur och vind. Jag avskyr att bli kall och jag avskyr att bli varm. Lagom är ett bra ord här och där är det bara min egen erfarenhet jag har att lita på. Egen erfarenhet och en bra sammansatt garderob.

Trots att jag springer mycket obanat har jag aldrig känt något behov av annat än vanliga strumpor. Jag har aktiva och avslappnade fötter vilket gör att jag inte fryser om dom. Är du frusen finns det specialstrumpor av olika märken men då börjar det kosta, men det är väl investerade pengar om man fryser om tassarna. Sen tycker jag att det kan vara skönt med långa strumpor för att hålla vadmusklerna varma, speciellt som man kan halka till och få hög belastning på den redan från första steget om man har otur. En gubbvadsförsäkring.

Sen om det är kallt kör jag med långkallingar under sommartights eller under vindbyxor om det blåser. När det gäller underställ föredrar jag att lägga några extra kronor på ett av merinoull. Inte bara för att dom är sköna utan för att dom håller värme även om dom blir blöta. Sen är mitt stora problem att jag blir kall om lår och rumpa. Kallingar med vindskydd fram är ju skönt men det räcker inte för lår och rumpa utan ett par mamelucker som yttersta lager brukar vara väldigt skönt för mig om det är kallt. Vintertights då? Det är ett plagg jag spenderat alldeles för mycket pengar på till ingen nytta. Jag har testat och testat men det har varit helt bortkastade pengar för mig. Dom är inte sköna. På mig. Inte nog varma heller. För mig.

På överkroppen är det underställströja och antingen vindjacka eller en bra tröja som gäller. Med bra tröja för mig menar jag någon typ av tröja som har vindskydd fram och tunn rygg. Jag blir alltid väldigt svettig på ryggen men lätt kall om magen och ett vindskydd fram är guld värt. Även om det inte blåser blir det fartvind och då vill jag ha bra plagg som ändå släpper ut fukten på ryggen. Yttersta lagret på överkroppen har jag också spenderat pengar på men till skillnad mot bortkastade pengar på underkroppen har det här varit värt varenda krona. Jag har några bra jackor och tröjor som jag alternerar mellan beroende på väder och vind.

Jag har varma händer och huvud och använder faktiskt aldrig mer än den tunnaste varianter på fingervantar och sällan någon annan mössa än en buff. Men så bor jag i Tjockhult och det är inte många dagar om året det blir kallare än -5. Om det blir det kan det åka på en hederlig gammal toppluva.

Reflexer

Man kan bli varm och man kan frysa men det är mest obehag och man lär sig med tiden vad som fungerar. Blir man påkörd är risken stor att man inte får några fler möjligheter att lära sig. Reflexvästen är obligatorisk om det är mörkt, svårare än så är det inte. Eller min nya favorit som är en sorts koppel. Fördelen med kopplet är att det knäpps över kroppen och ger reflektion även åt sidorna. Dessutom slipper jag att bli onödigt varm över ryggen. Springer man där det är många cyklister kan det vara värt att ha något som lyser på sig också eftersom dom inte alltid har lampa som gör att dina reflexer syns.

Sen tycker jag att det viktigaste när man springer med reflexer är att aldrig, aldrig utgå från att du syns. Det spelar ingen roll att du tror att du syns. Du kan vara i en vinkel där du inte syns och ett fel från en bilist kostar mycket. Korsar jag en väg så ska jag baske mig vara säker på att kunna korsa säkert, det spelar ingen roll om jag har rätt och dom har fel. Springer jag på landsväg springer jag självklart på vänster sida så att jag möter trafiken och kan läsa den.

Pannlampor

Springer jag obanat i skogen kör jag med orienteringslampa och det är ett ämne i sig som jag skippar nu. På vanliga oupplysta vägar eller stigar kör jag däremot med enklast möjliga när jag t.ex. pendelspringer. Jag har faktiskt inte mer än en billig reklamlampa som jag sen lätt kan stoppa ner i fickan när jag inte behöver mer ledljus. Det är en djungel av lampor på marknaden men de flesta klarar sig med något rätt enkelt. Så länge underlaget är plant som på en vanlig grusväg eller gång- och cykelväg så går det bra med enklast möjliga men för varje nivå av teknisk löpning man går upp på kan man börja fundera på mer avancerade grejer med bättre ljusbild. Däremot vill jag att grejerna ska sitta bra på skallen. Är det inte bekvämt så är det inte roligt. Oavsett ljusbild. Jag skulle aldrig köpa en lampa över nätet utan vill prova hur den känns på skallen. Sen får man fundera på om man vill ha vanliga batterier eller uppladdningsbart. På min enkla lampa kör jag med vanliga batterier och dom brukar räcka länge om man bara har lyset på där det behövs.

Underlaget och farten

Träningseffekt såväl som slitage är en funktion av tid och ansträngning. Inget annat. Jag har sett en hel del som försökt att hålla samma fart i snön som på barmarken och det kan kosta i slitage. Acceptera att farten går ner och tänk tid i stället för kilometer. Är du van vid att springa 200 km i månaden på barmark så kanske snölöpningen gör att du plötsligt springer lika länge som 22o km hade motsvarat på sommaren. Alternativt 10% hårdare om du försöker hålla samma fart. Var vaksam på att det kan bli ökad belastning, speciellt om det blir slirigt. Här gäller det att gilla läget, farten kommer ändå till våren! Det är många som skadat sig under vinterlöpningen, av den enkla anledningen att dom gjort en plötslig ökning utan att vara medvetna om det.

Mer än så här tänkte jag inte skriva den här gången och förhoppningsvis kan det hjälpa någon.

IMG_0071Ha det,

Mackan

