ALJ Open 2012

Återigen en dag vid sidan av banan och nu var det spännande på ett annat sätt än senast. Bandebut för Jeppe som jag tränar och det i avslutningen av en tuff träningsperiod, så jag var väldigt nyfiken på om han skulle ha den fart i benen som vi trodde. Det var dags för ALJ Open, en tävling som körts sen 1979 och som brukar locka många löpare med två heat på 10 000 meter och en damtävling över 5000 meter. När jag tittar igenom bilderna jag tog ser jag att det är uppenbart att jag hade lättare att fokusera på tjejerna än när jag skulle försöka räkna varvtider och skrika på kompisar i A-heatet på 10 000 meter.

Skitsamma. Många duktiga löpare var på plats och vi var några som konstaterade att de flesta av topplöparna som var där stod vid sidan av och det blev mycket skitsnack. Kul, kul. Men när det var dags för A-heat parkerade jag mig på bortre långsidan för att kunna plåta och heja i lugn och ro. Det var verkligen roligt att vara där och se Jeppe kuta. Smart löpning och varvtiderna låg väldigt nära det vi hade pratat om tidigare och det jag gillade mest var att han faktiskt vågade gå upp i rygg på löparna som varvade på slutet och få till en tempohöjning. 16:54/16:46 hade jag på min klocka på halvorna och det ger en sluttid på 33:40. Det är skitbra efter endast några månader av struktur på träningen och nu blir det spännande att se vad som kan hända på Lidingöloppet. Det är förvisso lite längre och lite mer kuperat men att formen är på gång är det inget snack om. Ett stort grattis! Mindre roligt att Mattmars stolthet blev tvungen att kliva av strax efter halva loppet men du kommer igen Andreas. Om inte annat efter all Nordic Military Training du ska köra den närmsta månaden.

Här kommer i alla fall ett några bilder från dagens tävling.

Ha det,

Mackan

2 reaktioner på ”ALJ Open 2012

  1. Ser fram emot att släpa vattendunk och rulla mig i lerdiken kl 5 på morgonen. Du och Lars får se till att jag och Jeppe kan samköra några pass inför Vintermaran/NYC… Det är ju så mycket lättare att köra typ 5x5k i marafart om man har någon att sparra/växeldra med,

    1. Nu ser jag att du var insorterad som skräppost! Det måste varit lerdiket. Vi får se efter LL om det passar bäst för Jeppe att köra i min marafart eller din. 🙂

Lämna en kommentar