En kortis om träningsprogram

Väldigt många av de träningsprogram som går att hitta är skrivna i formen ”maran under fyra timmar” eller ”milen under 40 minuter”. På det kommer sen frågor om att det känns för tungt eller lätt med vissa pass. Eller att det är orimligt hög eller låg mängd. Generalfelet här är att det går inte att skriva ett träningsprogram som ger samma resultat för alla. Det faller på sin egen orimlighet. Varför skriver man såna program då? Jag antar att det har att göra med behovet av någon sorts manual. Efterfrågan alltså. Dom som skriver såna program ger helt enkelt folk vad dom vill ha. Inget konstigt med det.

Vad tycker jag då? Jag tycker att den enda chansen som finns att skriva ett någorlunda hyggligt generellt program är att utgå från hur mycket man vill träna, vilken bakgrund man har samt nuläget. Hela tiden nuläget. Jobba med farter utifrån var du står för tillfället. Ska man springa ett intervallpass så anger jag att det ska gå i till exempel tröskelfart, milfart eller femkilometersfart. Och med det menar jag tävlingsfart på dom sträckorna. Det kräver att man har lite känsla för nuvarande kapacitet men det är ju lätt att kolla på en tävling på till exempel milen och sen räkna om efter tabeller. Det kommer att stämma nog bra för närliggande distanser. Väljer man sen att träna i annan terräng än den man tävlade på kan man anpassa farten efter upplevd ansträngning eller pulsvärden.

Betyder det här att man inte kan träna mot exakta tidsmål? Absolut inte. Men man kanske får anpassa målet efterhand när man ser hur man utvecklas under tiden ett program fortgår. Man tränar på och ser vart det leder. Det går lite hand i hand med att välja rimliga tidsmål. Har man valt ett rimligt mål så närmar man sig förhoppningsvis det under programmets gång. Och apropå rimliga mål, jag skulle till exempel gärna springa maran under 2:20 men det skulle inte hända även om jag hoppade på ett 20-veckorsprogram för ”maran under 2:20”. Tyvärr. Världen vore så mycket enklare om vi alla vore stöpta i samma form. Följ manualen och allt blir som det var tänkt.

Sen kan man naturligtvis använda alla sorters program som inspiration och vägledning till hur träningen kan bedrivas. Anpassar man sig bara fyller även de förstnämnda programmen en funktion för att hitta struktur.

20130309_111638

Ha det,

Mackan

10 reaktioner på ”En kortis om träningsprogram

  1. Tack för det inlägget. Alldeles för många tror stenhårt på att det är så det funkar. Att programmen gäller för alla, bara man följer dem. Visst, träning ger färdighet men annat spelar också in 🙂 Ha det!

  2. Anders Liljencrantz

    Eller var det kanske ”Learn to focus on the present” han sa? Jag kan en massa felciteringer 😉

  3. Precis min filosofi! Den största nackdelen med färdigskrivna program och ingen ”levande” coach är, som jag ser det, att man inte vet hur man ska göra när det inte funkar. För saker händer och livet kommer emellan. 🙂

  4. Jag vill ha en Coach inte ett program…vem fasiken ska jag fråga när det börjar bli krångligt…som du skrev är ju ok som lite vägledning…

Lämna en kommentar