Manliga Sverigetoppen på maraton 2013

Att sia är svårt, speciellt om framtiden. Men AlleSensei tyckte att jag skulle försöka mig på lite spådomar om hur årsbästalistan på maraton kommer att se ut om knappt elva månader. Jag har knåpat och knepat och det är inte lätt. Det blir en lista som till viss del är baserad på hur det har sett ut de senaste åren och om jag skulle gjort det lätt för mig hade jag mer eller mindre kopierat listan för 2012. Men hur roligt är det?

I stället har jag valt att spekulera i vilka som kanske inte fortsätter att satsa, som återkommer, som debuterar med bravur och inte minst några killar på stark uppgång. I vissa fall blir det här rena chansningar och i andra fall har jag väldigt bra koll. För att få plats med de nya har ett antal löpare som garanterat kan ta en plats även 2013 fått stryka på foten utan annan anledning än att de nya måste få plats. De nya som jag tror kan göra tider som hade räckt förra året. Frågan är då om de löpare som redan sitter på platserna tänker förbättra sig ännu mer? Några av dom kommer säkert att göra det men vilka? Inte vet jag. Däremot fick två löpare jag gärna vill se på listan stryka på foten i den sista gallringen, nämligen Patrik Eklund och Anders Fransson. Jag blir glad om ni motbevisar mig för jag vet att Patrik tränar riktigt bra för tillfället och att Anders gjorde en väldigt fin comeback förra året som lovar mer! Nog med snack, här kommer den.

  1. Mustafa Mohamed, Hälle IF
  2. Said Regragui, Hässelby SK
  3. Daniel Woldu, Hammarby IF
  4. David Nilsson, Högby IF
  5. Lars Johansson, Enhörna IF
  6. Fredrik Uhrbom, Spårvägens FK
  7. Emil Lerdahl, Hammarby IF
  8. Tobias Lundgren, Spårvägens FK
  9. Fredrik Johansson, Ullevi FK
  10. Erik Petersson, Mölndals AIK
  11. Linus Nilsson, Enhörna IF
  12. Jonas Buud, IFK Mora
  13. Patrik Engström, FK Studenterna
  14. Lars Södergård, Vallentuna FK
  15. Martin Kjäll-Ohlsson, Hälle IF
  16. Michael Mustaniemi, Bålsta IK
  17. Henrik Löfås, Uppsala IF
  18. Johan Larsson, IFK Lund
  19. Carl Fredrik Danielsson, Klubblös
  20. Brian Buchtrup-Nielsen, Fredrikshof IF
  21. Niklas Sydow, Fredrikshof IF
  22. Carl Wistedt, Huddinge AIS
  23. Jesper Nelsén, Falkenbergs OK
  24. Anders Grahl, Enhörna IF
  25. Andreas Bergstedt, Enhörna IF

Said

Den uppmärksamme noterar att jag förutspår en rejäl höjning av toppbredden och om den här listan ska stämma innebär det att det kommer att vara fler tider under 2:25 än det varit på evigheter och att det kommer att vara större hopp i tiderna bakom de 18 bästa. Nu finns det ju dock dryga dussinet löpare till som har kapacitet att ta sig på plats 19-25 så det kanske blir jämnt där med. I praktiken kommer ett antal av löparna kanske bonka eller inte komma till start på distansen under året vilket säkert gör att det kanske blir en mer normal standard på listan.

Den inbördes ordningen var ännu svårare än gallringen och det är bara förstaplatsen jag är säker på, förutsatt att Musse startar. I övrigt kan det bli lite hur som helst.  Det jag vet säkert är att jag hoppas på ett sjuhelvetes svenskt maratonår med en rejäl toppbredd, 6-7 svenskar under 2:20 och ett svenskt rekord som grädde på moset. Och som sagt, det här är tippat med både hjärta och hjärna. Saknar ni någon på listan som sprungit bra de senaste åren kan ni nog vara säkra på att jag redan tagit denne i beaktande men struntat i det av någon logisk eller totalt ologisk anledning. Eventuella debutanter med hög kapacitet som jag inte har med här vill jag gärna ha tips om.

Ha det,

Mackan

16 reaktioner på ”Manliga Sverigetoppen på maraton 2013

  1. Bitte K

    Var är tjejerna? Varför förutsätter man alltid, när det inte särskilt skrivs ut, att det är killar man pratar om? Ska du ha en lista på män måste du också ha en på kvinnor, självklart!

    1. Det är så enkelt som att jag följer herrlöpningen närmare i och med att jag gjort listor i snart 10 år. Damlöpningen tycker jag är för tunn toppbredd för att det ska vara roligt att spekulera i. Jämför man de som ligger <40 minuter från ettan på herr och dam är det typ 150 mot 25. Men jag uppmuntrar alltid till att göra samma statistik för damer som jag gör för herrar.

      1. Kan meddela att Henke debuterade (tror jag) med 2.59 på Växjö marathon i höstas. Han bör ha kapacitet att komma ner mot 2.45-2.50 i år om han tränar rätt.

  2. seas

    Optimistiskt att tippa 15 löpare snabbare än Mustaniemis tid.

    Springer Johan Larsson en mara tror jag nog att han kommer kunna prestera bättre än du gissat.

    Andreas Fahlen tror jag tar sig in på listan.

    Hans Brolund och Linus Holmsäter < 2.30 i år?

    Kanske kan nån gubbe komma in och visa hur det ska gå till? (typ Göran Sander)

    Jag hoppas också att nån fler från FK Studenterna tar sig in på listan. 🙂
    Paul Krochak satsar mot sub 2.30 under hösten.

    Haben Idris kanske ger sig på att springa några maror. 🙂

    1. Det är mycket hjärta att tippa så många bättre än den tid Mustaniemi gjorde. 🙂

      Att Johan hamnade så långt ner är för att jag hamnade i ett hopplöst fifflande med inbördes positioner mellan plats 8 och 18 och till sist gav jag upp det och skrev en brasklapp i texten. Men jag håller med dig. Jag skulle vilja stuva om lite till.

      Övriga synpunkter har jag tänkt på. Allihopa utom Fahlén.

      Tack för input! Jag ville ha en lista att tycka till om. 😀

  3. Pingback: Svenska maratonelitens bloggar « Benny Sjölind

Lämna en kommentar