It’s a hill – Get over it!

Alla lopprapporter är skrivna, jag har nästan packat upp väskorna och alla kläder från resan är tvättade. Nu vill jag summera, dela med mig av lite bilder och skriva kort om hur den här resan genomfördes och upplevdes som helhet. Kanske kan det ge inspiration för andra men mest av allt är det mitt eget sätt att reflektera och smälta intryck i lugn och ro.

I min jakt på roliga lopp i trevliga miljöer började jag planera redan i december när jag visste hur tävlingssäsongen i England såg ut. Loppens datum fanns tillgängliga och jag tog först fram ett utkast på plan men när Baddaren inte riktigt kunde komma ifrån jobb den veckan planerade jag om. Och med facit i hand blev det en bättre plan än originalet. Tanken var som vanligt många möjligheter till tävlingar på kort tid. Fem möjliga på sju dagar kändes väldigt lagom. 2-1-2 med varsin vilodag mellan varje block. Start med en lång och avslutning med en lång för att separera dom så mycket som möjligt i tid.

Boende då? Ja boende med bra vandring lättillgängligt för man kan ju inte bara tävla. Man kan ju vandra också! Vandring i berg skulle jag nog inte vilja påstå är optimalt för att prestera på tävlingarna men ska man inte vinna kan man bjuda på den lilla eventuella försämringen på resultatet. Eftersom tävlingarna låg i lite olika delar av England med start i Peak District och med den kärlek jag byggt upp till Hayfield, började vi med att bo där i fem nätter. Det gjorde att vi fick starten på det första loppet 30 meter från hotellet, relativt nära tävlingen utanför Sheffield och bara en halvtimmes körning till det tredje loppet. Boende i Hayfield gjorde dessutom att vi fick lätt att komma ut på våra hikes och vi besökte två närliggande dalar för att kunna parkera och komma åt trevliga leder. Jag som normalt har lite svårt för vandring älskar ändå att vandra omkring i dessa miljöer!

När vi var klara med Hayfield for vi upp till Yorkshire Dales för att besöka den gamla spa-orten Ilkley. En ny bekantskap för mig och omgiven av en fantastisk hed på ena sidan byn och hela Dales på andra sidan ån från hotellet vi bodde på. Eftersom vi åkte upp på dagen och skulle tävla på kvällen nöjde vi oss med att vandra på byn och få lite afternoon tea. En dag med många regnskurar och det går att trivas rätt bra inomhus också som omväxling. Speciellt om man ska vara ute rätt intensivt på kvällen. Det som jag trodde skulle kännas som ett mellandagslopp blev ju dessutom en helt fantastisk upplevelse och när vi testade av ortens öl på kvällen kändes valet av Ilkley som en riktig höjdare.

Redan dagen efter bar det av mot Coniston i Cumbria och vilken bilfärd! Nog för att vi passerade en del höjdarvyer dagen innan men här var det bra mycket häftigare för nu var det höjdarvyer nästan hela resan. Jag hade nog helst velat bo i klassiska Grasmere eller Keswick men oj vad nöjda vi var med Coniston! Eftersom vi skulle springa en satans massa höjdmeter på den tävlingen nöjde vi oss här med att vandra omkring ner mot sjön med samma namn. Så otroligt fint det med och givetvis fick vi lite afternoon tea även här. Det blev många såna på resan. Dagen efter loppet stack vi däremot upp till Grasmere och vandrade. Jag vågade inte berätta för Baddaren att leden vi gick skulle passera en topp men vi fick oss 340 höjdmeter. På rätt så trötta ben. Bonus i Coniston var att vi nog åt den godaste lammstek vi ätit på restaurang i hela våra liv. Nedsköljd med en av de godaste öl jag någonsin druckit. På rekommendation av hotell-/pubägaren i Hayfield. Tack för det Mark!

Ja summa summarum blev resan allt vi kunde önska och lite därtill. Vi kom hem fulla med upplevelser, 25 pints öl i magen och en bra kasse böcker från Waterstones. Det här kanske inte är er idé av en perfekt semester men det är baske mig min och jag är så ofantligt tacksam över att jag kan göra det här och att Baddaren också älskar det.