Boot camp klart!

Som jag ältat fram och tillbaka var höstens träning under all kritik och julledigheten kom väldigt lägligt för att komma in i bra rutiner igen. Inga sjuka medarbetare och bra med sömn gjorde att småkrassligheten jag känt var borta som i ett trollslag efter två dagar av julvila.

Jag hade lite olika tankar om hur jag skulle genomföra min bootcamp men bestämde mig för kvalitet framför kvantitet. Kvalitet av den enkla anledningen att det gick bra att springa i skogen och att flåset ändå är så dåligt att jag inte kan komma upp i nog mycket fart för att stressa musklerna farligt. Samt att volym kan jag lätt bygga på med under jobbveckorna när jag ändå har svårt att härja i skogen.

Summeringen blev tio pass löpning och två styrkepass. Fem av dessa pass var någon sorts kvalitativ löpning även om mina uppför-uppför-uppför på bandet av naturliga skäl är korta. Men tre rejält pulshöjande pass i form av terrängintervaller i skogen är jag väldigt nöjd med. Speciellt det jag sprang i går när jag förbättrade mig med hela 15 sek/km jämfört med nio dagar tidigare. Jag hade hoppats på 3 sek/km för det är ungefär vad jag brukar bättra mig på över milen från vecka till vecka när jag startar upp.

Jag var fullkomligt färdig när jag var klar och i dag fick jag betala priset för att jag lyckades ta ut mig så fullständigt. Jag hade planerat långpass på asfalt men det var bara att avbryta det passet för kroppen var alldeles för sliten. Det är en insikt i sig. En insikt som jag nog redan hade eftersom jag hade planerat intervallpasset på fredagen men mitt sällskap undrade om vi inte kunde skjuta på det till lördag. Eftersom sällskap är roligt nappade jag på det men blev ändå ensam.

Nåja, fem pass i veckan har jag inte sprungit sen i augusti tror jag så det kanske var lika bra att det blev som det blev. Jag tar med mig att jag faktiskt är igång på ett sätt som jag inte varit vid årsskiftet på några år. Jämfört med starten på 2017 ligger jag ungefär tre veckor före i kapacitet och det är rätt mycket och då jobbade jag mig ner fint till vårtävlingarna. Så, nu rullar jag igång med vanlig struktur nästa vecka men med lite bättre hårdhet i kroppen som ingång än på ett tag. Det var ju trots allt bara en månad sen jag sprang en mara. Dessutom med bättre förutsättningar i livet runt löpningen än på några år. Mer om det i ett annat blogginlägg.

Riktigt så illa såg det inte ut i skogen i går men det var en del is…

Ha det,

Mackan

Annonser

3 reaktioner på ”Boot camp klart!

  1. Länge sen jag kikade på din blogg. Brukar bara läsa via mailappen. Komiskt nu konstaterar jag att jag helt ovetande om det råkar sätta upp min nya blogg i ungefär samma färger och still. Sorry, det var helt oavsiktligt.

    Och så en fundering kring ditt inlägg. Det är med de första snabba förbättringarna som man kan göra i form när man startar upp. Ibland undrar jag om man faktiskt höjer sin kapacitet så snabbt eller om det är att man lägger ribban i första passet och sen när man har den att gå efter så kan man mentalt pressa ur lite mer de följande gångerna. Lite på samma sätt som att det är lättare att haka på en annan löpare än att dra en runda helt själv i samma tempo.

  2. Det är ok Andreas! Det gör inte mig något att du kör med samma tema. 🙂 Jag tror att det är en kombo av det mentala och det fysiska. Men just det fysiska blir ju lite speciellt för mig som även när jag inte tränar faktiskt motionerar en del. Så det finns en grund och när jag inte kört kvalitet på ett tag händer det då grejer rätt fort, mycket har att göra med motorik för mig. Jag har en stor fördel av att min kropp lätt lär sig rörelsemönster när jag börjar använda dom. Vilket gör att jag snabbt blir bättre på att t.ex. springa snabbare om jag inte gjort det på länge. Nackdelen är att min kropp fort glömmer också…

    1. Tack för det. Nu använder vi nog inte samma tema. Faktum är att jag knappt använder ett tema längre för jag hackade i ett tema för att få in löparsiffror i mina inlägg så det är väldigt special nu, men jag råkade ovetande pricka in samma fonter och färgkombinationer.

      Ja, det är väl lite en mix, men nog känns det som att det är lättare att mentalt pressa sig än att snabbt öka lungvolymen eller muskelmassan. Klart din förklaring med att man kanske justerar sin motorik kan jag köpa som en förklaring till snabb ökning också.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s