Ett förhållande som håller över tid

Häromdagen lyssnade jag på en föreläsning om hur förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare borde vara för att det ska hålla länge och parallellerna drogs med ett kärleksförhållande. Det var vissa punkter som man gärna ska uppfylla om förhållandet ska bestå. Jag har inga planer på att återge den föreläsningen men tanken slog mig att det var rätt mycket som stämde in på förhållandet till löpningen och nu tänker jag lista upp det som jag tror är viktigt om man vill att förhållandet ska hålla. Alla kanske inte har för avsikt att få det att hålla utan byter upp eller ner sig till något som känns hetare både i kärlek, arbetsliv eller idrott. Må så vara men jag gillar vad löpningen ger mig trots att jag vänsterprasslat med fotboll, badminton, tennis, squash, skidåkning, utförsåkning, styrketräning, innebandy, cykling och simning. Det har dock varit kortare romanser för det är i grunden löpningen som är mig kär. Romanser som jag dock tror gett mig en hel del. Punkter och dess förklaring var det visst så här följer det som jag tror är viktigast, inte bara för mig utan även för andra.

Tror.

1. Ärlighet

Var ärlig och du ökar sannolikheten enormt för att få ett längre förhållande. Om du är ärlig mot vad du vill och vad du kan så minskar risken både för besvikelser och för skador. Visst, det är kul med höga mål men det finns nog inget som så ofta skapar skadeperioder för löparen som för höga mål i närtid. Ambitionen blir högre än förmågan att tåla den träning som krävs för att nå det höga målet. I teorin borde det ju gå. Visst, man kan ta en rövare och satsa högt men då ska man vara så ärlig mot sig själv att man vet att det är en chansning och inte låta sig nedslås om det går åt fanders. För det var ju i ärlighetens namn just en rövare man tog. Det kan gå men var medveten om oddsen och acceptera konsekvenserna. En annan aspekt av ärligheten är att göra det just du trivs med och att högaktligen skita i vad andra tycker. Inre motivatorer, inte yttre är grejen.

2. Tålamod

Sen var det det här med tålamodet. Tålamodet att se bortom det korta perspektivet. Tålamodet att vara realistisk. Tålamodet att jobba sig igenom även tunga perioder. Det går att ha väldigt höga mål som faktiskt är realistiska. Men det kanske tar 3-5 år att nå dit. Låt inte det stora målet i så fall skymmas av det kortsiktiga. Man kan och bör inte försöka vara i sin bästa form dag ut och dag in, månad ut och månad in. Våga ha tålamodet att vila lite längre ibland för det gynnar dig på lång sikt.

3. Respekt

Tålamodets lillebror är respekten. Ha respekt för att det krävs en jädra massa jobb för att bli bra och ha respekt för att allt inte kommer att gå på räls. Ha respekt för att det finns ett liv utanför löpningen som också påverkar dina planer. Har du just bytt jobb och får lägga en massa energi där så kommer du inte att kunna lägga lika mycket stress på kroppen utanför jobbet. Har du småbarn som inte gör att du får sova som vanligt kan du inte absorbera lika mycket träning. Har du respekt för löpningen så planerar du efter vad du vill och orkar med. Löpningen ska inte vara en börda att bära utan något som tillför något i ditt liv. Samtidigt kan löpningen vara den ventil som gör att resten av livet blir bättre och du blir en bättre medarbetare, kompis eller partner. Visa dig själv den respekten då!

4. Variation

Vissa kräver variation för att knoppen ska trivas men baske mig alla behöver variation för att kroppen ska trivas. Jag har bara den senaste veckan två gånger fått frågan hur min kropp har hållit genom alla dessa år av löpning och svaret är variation. Säkert är det så att jag har ett löpsteg och en genetik som hjälper mig men jag är övertygad om att variationen i löpträningen, i kombination med mina romanser vid sidan av, har hjälpt mig. Asfalt och bana i all ära men berg och skog som omväxling skapar hållbarhet. Variation i fart, underlag och inte minst att periodisera upp träningen och hjälper enormt.

5. Ha roligt

Den sista punkten sammanfaller med vad tjejen som föreläsningen tog upp. Eller kanske att hon sa att man måste kunna skratta ihop. Oavsett vad hon sa så säger jag att det ska vara roligt. Det går inte hela tiden men på totalen ska det baske mig vara roligt. Jag löser det personligen genom variationen och genom att låta vissa perioder vara mindre löpning och vissa mer. Ja, det var det där med livet runtomkring. Det ska passa mig här och nu. Det är inte så att jag alltid tycker att allt är så jädra fantastiskt varje pass men nog många ska vara roliga. Kanske inte under passet heller men att det känns så där gött efteråt och att jag kan göra det jag älskar mest. Ska jag njuta uppe på en bergstopp så ska jobbet göras och den euforin som jag ibland kan få genom löpningen är för mig helt oslagbar. Jag hittar på nya pass som jag tror är roliga. Jag hittar på nya intervallslingor. Jag tar mig ut i miljöer jag älskar även om passet inte är 100% optimalt för det jag tränar för och jag springer de tävlingar jag känner för. För att jag vill det och för att det är roligt. Med lite tur så sammanfaller mina roligheter med någon annans.

Jag skulle kunna lägga till nyfikenhet, lärande, personlig utveckling och säkert flera saker till listan men jag nöjer mig med fem punkter som hjälpt mig i över 40 år som löpare. Låt det bli minst 40 till!

lof7.jpg

Ha det,

Mackan

Annonser

9 reaktioner på ”Ett förhållande som håller över tid

  1. Pingback: Ett förhållande som håller över tid | Christer.L.Hansson

  2. Ett av det bästa inlägg om löpning jag läst över huvud taget. När det gäller punkt 1 kommer jag att tänka på alla de om inte oärliga så iaf förrädiskt lockande blogginlägg av typen ”vem som helst kan spinga en mara efter10 veckor…” som finns. De förför nog många att överanstränga sig och gå in i träningsväggen. Men de drar till sig klick på ett helt annat sätt än korrekta och lite tråkiga inlägg som detta så vi får nog dras med att det kommer att postas fler mirakelmetoder än de som lyfter fram att trägen vinner.

  3. Jag undrar om du skulle kunna ge mig lite råd. Jag suktade ju efter sub 3 i Berlin i helgen, men jag blev skadad i hälen 4 veckor inför och missade två veckors löpning, sen fick jag rejält ont i halsen några dagar innan loppet och visste inte förrän på söndagsmorgonen om jag skulle kunna springa, så uppladdningen var inte den bästa. Jag kom i mål på 3.07.43 efter att ha fått löparmage för första gången och otaktiskt loppupplägg. Nu vill jag ta revansch och se om jag kan förbättra tiden redan så fort som möjligt i höst. Berlin är det enda lopp jag siktat på och sprungit i år. Nu funderar jag på att anmäla mig till Frankfurt maraton den 28 oktober. Jag vet att det är tätt och att det bara är sex veckor mellan loppen och kanske inte det bäst för att hinna återhämta mig och slipa på formen emellan, eller vad tror du? Hur skulle du lägga upp tiden fram till Frankfurt om du vore jag? Eller skulle du ha hejdat dig och gett det mer tid? Jag känner av söndagens lopp i benen än och har inte sprungit sen dess, men tänkte ta ett väldigt lätt distanspass på lördag, kanske.

    1. Oj, det var svåra frågor att svara på utan att känna vad du kan och tål. Många parametrar här och rätt vanligt är ju att kliva av senast vid 30-32 km om man känner att det inte funkar för att ladda om mot ny mara nära inpå. Det är lätt att bli ivrig när det går jättebra eller när det inte alls går som man vill. Givet att du var skadad några veckor före maran skulle jag tittat på en mara någon månad senare. Tar du Valencia har du 5 veckor till att träna och slipper stressa. Men om du ändå vill chansa på Frankfurt så rulla igång lugnt nu, ta 2½ vecka tufft och trappa ner kanske bara 10 dagar för att lätta upp benen. Så, känn dig för till T-4 veckor och sen som jag sa. Grunden lär du ju ha. Mer råd än så vågar jag inte ge med den knapphändiga infon. Var bara medveten om att det är en chansning om du inte gjort det förr. Vissa klarar det bra, många behöver mer återhämtning. Ha det,
      M

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s