Etiketter

, , , , , , ,

Var var vi någonstans nu igen? Jo just det, strax norr om Svolvaer. Men där hade vi inga planer på att stanna hela veckan utan nu skulle det bära av söderut. Nästan så långt söderut som man kunde komma. 12-13 mil bilkörning låter inte så långt men den som kört bil i Norge vet. Det är bitvis smalt. Det är tunnlar. Det tar sin lilla tid. Vi lämnade ett regnigt Svolvaer och höll tummarna för att det var torrt längre söderut för vi ville väldigt gärna upp på Reinebringen på eftermiddagen och vi skulle behöva hitta någonstans att bo. Med tanke på väderprognoserna och våra planerade aktiviteter lockade inte tältet utan vi ville bo bättre än så. Helst i en rorbu, eller rorbue som jag gillar att säga. Och det skulle vara en original (fast modernare). På bokningssajterna fanns det dock noll och nada ledigt och inte heller dom vi mejlade. Som gammal tåg- och öluffare så vet jag dock att det brukar lösa sig på något sätt. För den som mot förmodan inte vet vad en rorbu är så är det en gammal fiskarbostad och såg ut så här förr i tiden.

Rorbu

Sakta men säkert kom vi söderut och lika säkert häpnade vi över vyerna och såg potentiella roliga toppar att ta sig upp för. När vi började komma närmare Reine noterade vi skyltar om ledigt boende lite här och där men vi ville helst bo i just Reine så vi höll dom bara i bakhuvudet. Och så plötsligt var vi i Reine och möttes av Reinebringen rakt framför oss. Wow! Kunde man få något boende då? Jo vi fick syn på en liten skylt, Baddaren ringde, och en glad filur vid namn Pelle kom och hämtade oss. Han visade upp ett helt fantastiskt boende. Rorbue. Men skulle det vara svindyrt? Nej det var det inte och vi flyttade in omgående.

Nu var det bråttom med löpningen för regnet hängde i luften och vi googlade på var man bäst tog sig upp. Det var ingen rolig läsning för det stod om att byborna hade stoppat leden upp på grund av erosion. Man skulle inte och borde inte ta sig upp enligt lokalbefolkningen men hur färsk var informationen? Samtidigt stod det nämligen från förra året att man hade förbättrat leden och bitvis dragit om den. Kunde vi komma upp? Jag gick ut och frågade en gammal fiskargubbe hur landet låg och han sa åt mig att sätta mig ner med honom så att vi kunde språka ordentligt. Sagt blev gjort och vi hade ett härligt samtal. Inte var det några problem inte utan han berättade glatt var vi skulle ta oss upp. Nu kom dessutom Pelle och han sa att självklart skulle vi upp. Han såg inget problem med det nu. Jag litar mer på lokalbefolkning än på random bloggare och säger dom att det är okej så lär det vara okej.

Så vi joggade bort någon kilometer till leden och började ta oss upp. Det var rätt brant men efter ett tag kom vi till min stora glädje till en sån där ledtrappa som dom har gjort även på Skåla och börjat med på Keb. Jädrar vilken bra träning! Nu var det gött mos vill jag lova. Jag studsade uppåt så att benmusklerna skrek av trötthet och så väntade jag på Baddaren vid toppen av trappan. Därifrån var det några hundra höjdmeter kvar och vi kom överens om att jag studsar före och väntar bara innan toppen om det är så att det är några tveksamheter. Det var det inte. Kombinationen av jädrigt bra ben och otroligt rolig led gjorde att det blev en upplevelse utöver det vanliga. Jag passerade folk i flygande fläng och det roligaste var det unga men ack så trötta norska paret.

Här kjemper vi som dyr och så kommer han och bara løper om oss.

Jag hejade glatt och fortsatte mot toppen. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen! Jo det var ju sådär läckert igen. Och när det blir sådär läckert vill man i euforin dela upplevelsen. I väntan på Baddaren delade jag den med någon ryss och någon tysk och vi var alla lika hänförda. Baddaren kom efter en stund upp hon med och nu kunde vi njuta ihop. Jag hade glömt min Kvikklunsj nere i byn men Baddaren delade snällt med sig. Sen var det bara att endorfin-njuta. Baddaren konstaterade krasst att jag hade missat att nämna att det lutade rätt bra uppför här varpå jag glatt upplyste om att det var i snitt 45% lutning. Typ. En ensam norsk kvinna skrattade gott och det skulle visa sig att hon var gift med en inbiten klättrare. Som tydligen inte heller alltid berättade allt i förväg. Men det är väl trevligt med lite överraskningar?

Som vanligt måste man ner till slut men vi kom på en bra plan här. Den där ”trappan” var ju så rolig så jag kanske kunde studsa ner lite i förväg och uppför den igen? Det kunde jag. Jag fick med andra ord bli jättetrött en gång till och gruppen som jag nu sprang om uppför och sen mötte på vägen ner konstaterade krasst att jag tog det här med hiking till en helt ny nivå. Selvfølgelig! Man måste passa på att ha kul när man kan ha kul. Vi klarade oss från regnet och väl nere i Reine firade vi med sjukt många räkor innan kvällen avslutades med fiske. Bra fiske. Vi fick ett strålande tips av Pelle och tipset levererade många fiskar varav några sparades till middag. Nu hade vi dessutom en ugn att laga mat i och såg fram mot ugnsstekt sei nästa kväll.

Lof41

På fisketur i nya Lofotenmössan

Efter turplanering för nästa dag var ytterligare en riktigt bra dag var till ända!

Lof43

Sena kvällsutsikten från vårt boende med vattnet kluckande under golvet

Ha det,

Mackan

