Etiketter

, , , ,

Nu tänker jag inte på den direkta nyttan i form av försörjning eller glädje i ditt yrkesutövande. Jag tänker heller inte på att det är rätt praktiskt även hemma att vara snickare eller rörmokare. I den här lilla hörnan av internet tänker jag givetvis på löpningen.

Själv kan jag inte dra nytta av ett fysiskt jobb men å andra sidan slipper jag eventuella bieffekter av det fysiska jobbet. Däremot känner jag att jag har en jädra nytta av mitt yrke när det kommer till den planerande och analytiska delen av löpningen. Visst var det så att när jag var som kvickast i mina yngre dagar så tänkte jag inte alls annat än att jag sprang. Men jag hade erfaret folk runtomkring mig som faktiskt skötte tänkandet. Dom sa vad jag skulle göra och så gjorde jag det. Visst var jag rätt kvick men jag la även av med tuffare träning väldigt tidigt. Det kanske var bra, det kanske var dåligt. Det får jag aldrig veta men jag vet att jag fortfarande springer och med tanke på att det skänker mig glädje så är jag glad över det. Det räcker.

Yrke var det. Vill man utvecklas mot sin potential som löpare så krävs det att man tränar och att man i viss mån planerar. Struktur. Det finns snabba löpare som inte planerar alls men då har jag tre saker att säga:

  1. Du kanske är en av dessa som har en jättefin struktur utan att ens vara medveten om det.
  2. Du kanske må vara snabb men ändå inte är i närheten av att vara så snabb som du skulle kunna vara.
  3. Man blir betydligt snabbare av att springa än att planera. 🙂

I mitt yrke jobbar jag med planering, analys och problemlösning mest hela tiden. Antingen genom att sitta på kammaren och tänka/skriva eller i samarbete och kommunikation med andra. Det är liksom hela rollen. Det gör att jag får mycket gratis när det kommer till min egen eller andras träning. För att beskriva min yrkesvärld i form av buzzwords så kommer här en liten flock som direkt poppar upp i skallen utan att  fundera alls:

Förmågor – Styrkor – Svagheter – Mål – Färdplaner – Nuläge – Nyläge – Transformation – Heat Map – Agilitet – Taktik – Strategi – Kartläggning

Otroligt mycket av detta har jag – i kombination med ämneskunskaper inom träning, anatomi och fysiologi – nytta av i löpningen. För ett antal år sedan satt jag och snackade med en träningskompis om att jag för tillfället tränade helt oplanerat och han höll inte alls. Tvärtom påstod han att jag hade struktur i träningen utan att jag ens reflekterade över det. Det kanske är så att jag har en viss struktur även när jag inte planerar just för att jag har en massa gratis från mitt yrke. Det kanske är så och det kanske är därför jag efter så många år som löpare faktiskt fortfarande springer och tycker det är kul. De två viktigaste sakerna jag själv ser att jag har med mig från min yrkesroll är att jag accepterar att jobba från där jag är för stunden och att jag har en långsiktighet i det jag gör. Jag får väl tacka det antingen från jobbet eller så har jag det i min personlighet. Oavsett vad som är hönan eller ägget så har jag i alla fall ett yrke där jag ständigt vidareutvecklar min analytiska förmåga.

Vad får du med dig gratis från ditt yrke?

2016-05-24 14.51.32

 

Ha det,

Mackan

 

