Etiketter

, ,

Är det något som är knepigt som löpare så är det förnuftet. Man blir direkt påmind om eventuellt oförnuft men man får aldrig svar på om den där extra vilodagen var berättigad. Jag valde att slänga in en vilodag i dag trots det fina vädret och trots att jag hade planerat att springa lite längre. Hade ett pass i dag bråkat till det? Det får jag aldrig veta. Men jag kände att jag har dels haft en bra träningsvecka och dels så har jag verkligen ingen panik med långpassen. Att långpassa är för tillfället mest för att bygga tålighet och hårdhet inför England och det roliga är att jag känner mig redan nu betydligt tåligare än för en månad sen. Trots bara två korta långpass. Däremot en hel del dagar med bra volym sett över hela dagen.

För varje vecka som gått återhämtar sig kroppen bättre samtidigt som jag fortsätter att utvecklas linjärt. Det fick jag svar på senast i går under Mårdhundsvarven där jag trots att det var rejält slirigt kunde snäppa upp farten ytterligare nästan ett halvt snäpp sedan för två veckor sedan. Ett helt snäpp innebär att 5kp har utvecklats till ny 10kp och ett halvt snäpp på två veckor är mycket bara det. Speciellt när det nu var så lerigt och halt som det var i går. Förhoppningen var snarare att kunna hålla samma fart som senast men uppenbarligen gick det bättre. Men det slet på vaderna att slira och det var också en orsak till dagens förnuftiga beslut.

Jag skulle väldigt gärna vara uppe i full träning redan nu men just eftersom jag trycker upp farten för varje vecka som går så får det komma när det kommer. Baserat på tidigare erfarenheter så vet jag att inför höstens mara så räcker det om jag är uppe i mängd med cirka 20 veckor kvar och nu är det 30 veckor kvar. Ja, om jag vill prestera i höst alltså och som det känns nu vill jag det.

Och just ja, jag är med klubb igen! För en timme sen betalade jag in medlemsavgiften till Rånäs 4H så nu kan jag springa tävlingsklass igen om jag så önskar. Vi gör det i vår familj. Kanske att det blir några DM-starter under året! Går träningen som jag hoppas kan det vara värt att tävla lite när pollensäsongen gett med sig. Eller som bra träning även under densamma.

DSC00651

Foto: Goran Edenro

Ha det,

Mackan

