Etiketter

, , ,

Löpning. Det var snart 40 år sedan jag blev tävlingslöpare och jag tycker fortfarande att det är så jädra kul. Den här veckan har bjudit på längsta passet på fem månader vilket inte är så mycket (15 km) men det var med fart. Jag ska inte springa någon mara förrän i höst så det är liksom ingen stress med långpassen och jag har heller inga tidsmål satta. Just nu vill jag faktiskt behålla den här känslan av hur roligt det är. Och det roligaste är att springa fort. Jag har förutom att springa det längsta passet på länge fått till en vecka med två kvalitetspass och det första var förra månadens avslutande testlopp.

Testlopp är en underskattad del av träningen och det spelar ju liksom ingen roll hur långt det är, det viktiga är att det görs på samma bansträckning. I mitt fall och för tillfället är det på cirka 10 km. En mil. Ge och ta 500 meter åt vardera hållet. Trots att jag fick en nedrig februariförkylning och låg veckomängd hade jag förbättrat mig nästan två minuter på testloppet sen i januari. Det är den stora fördelen med att vara nere i gruvan. Ja att det är lätt att förbättra sig. Efter förkylningen trodde jag verkligen inte att jag skulle ha förbättrat mig alls så jag var riktigt förvånad när jag stannade klockan. Hade det inte varit för att det var just exakt samma sträckning hade jag nog inte trott på det.

Gårdagens långa intervaller gick också bra. En liten men ändå markant förbättring mot för en månad sen trots att det låg ett lömskt litet snötäcke som gjorde det väldigt halt på rötter och stenar samt att det inte gick att se om det var is under snön. Jag sprang stelt och stolpigt men snabbare än för en månad sen. Häftigt! Det blir ännu häftigare när jag får in lite känsla för feeling i spenaten igen.

Och så har jag fått en adept igen. Jag har konsekvent tackat nej till förfrågningar men nu är det en person som jag verkligen vill hjälpa och vi testar. Testar om jag hinner med att göra ett någorlunda bra jobb och hon får en helt annan vinkel in på träningen mot vad hon haft tidigare och jag tror det har potential att bli riktigt bra. Inte fullt uppstyrt men jag kommer att hjälpa till med nyckelpassen och den grundläggande strukturen. Periodisering, pulsering och en hel del andra pass än vad hon är van vid. Det är viktigt att variera sig inte bara inom träningsperioderna men även nyttigt att byta tränare ibland. Det känns skitkul. Vi har precis suttit och gått igenom hur vi kan jobba ihop under året och jag tror på att det kan trilla in en hel del bra resultat och framförallt mycket glädje.

Jag avslutar den här veckan med en bra känsla i kroppen från topp till tå!

runbold

Ha det,

Mackan

