Etiketter

, , ,

Eftersom jag råkade ut för en mancold har min egen träning blivit lidande den här veckan och jag har varken velat eller orkat skriva. Under dagen har det dock känts bättre och bättre och nu har jag börjat tänka löpning igen och på en fråga som många ställer. Om och om igen. Vilken mara ska jag välja om jag vill springa fort? Och som vanligt är svaret att det beror lite på. Våra kroppar trivs under lite olika förhållanden men det finns sju saker som man verkligen kan tänka på, utan inbördes ordning.

  1. Kupering
  2. Knixighet
  3. Underlag
  4. Sannolikhet för bra väderförhållanden
  5. Möjligheter till bra klungor
  6. Service längs banan
  7. Publik

Kupering

Det säger sig själv att det blir tuffare när det är mer kuperat och det är rätt enkelt att hitta höjdprofiler på loppen. Vill man inte leta höjdprofiler så kan man alltid kolla på banrekorden men små maratonlopp med låga nivåer på prispengar brukar inte attrahera dom bästa löparna så höjdprofilen är din bästa vän här. Sen är det så att lite upp och ner kan vara skön variation för benen, min första riktigt platta mara var en chock för påkarna.

Knixighet

Tvära svängar och 180-graderskurvor kan göra att du tappar löprytmen och det här är något som framförallt stör dom snabba löparna. Alla stadsmaror har dock en tendens att ha många svängar så det handlar kanske mer om hur svängarna ser ut. Min favoritmara för att springa snabbt har många skarpa svängar men det har ändå fungerat bra så jag antar jag inte springer fort nog för att lida av det.

Underlag

Är inte alla maraton asfalt? Nja, det brukar vara mer eller mindre asfalt men ibland dyker det upp partier av gatsten eller kullersten och det suger fett. Sen har vi amerikanernas version av asfalt som mer liknar betong än asfalt som kan slita rejält på benen.

Väder

Det är ingen slump att dom snabba marorna går på vår eller höst. Exakt var dina preferenser går för att vädret ska vara optimalt kan inte jag svara på men om jag får välja är det nog 6-14 grader ute och vindstilla. Då gäller det att jobba med statistik och sannolikheter när man anmäler sig och komma ihåg att det finns inga garantier. Men man kan öka chanserna genom att välja rätt land vid rätt årstid.

Klungor

Platt bana och perfekt väder men sololöpning? Nej jag tänkte väl det. Visst finns det dom som gillar att springa solo men det går inte att komma ifrån att kan man ligga i rygg på någon eller några så blir det nästan som att springa i lätt medvind. Hela vägen. Tänk gäss här! Med rätt bana och rätt klungor kan det till och med vara en fördel med en blåsig vändpunktsbana om man har vinden emot första halvan. Då kan man kanske haka på normalt sett snabbare löpare första halvan och sen få hjälp av vinden hem!

Service

Bra och täta servicestationer är guld värt. På en del amerikanska maratonlopp kan det vara stationer så ofta som varje mile under större delen av banan. Det är rätt stor skillnad mot att få vätska var femte kilometer! En annan aspekt är på vad som serveras för det är skillnad på att få vatten eller om man får sportdryck eller gel. Hur man får vätskan är också intressant: Flaska, plastmugg eller pappersmugg? Det påverkar hur lätt du får i dig vätskan. Vilket typ av tilltugg? Jag äter inget men många gillar att få en banan, saltgurka eller apelsinklyfta.

Publik

Sist men inte minst publiken. Den kan verkligen vara en make or break. Lidit ute i tystnaden på Djurgården någon gång? Oh ja! Skillnaden mellan en svensk landsortsmara och t.ex. Boston Marathon är monumental i hur dom stöttar dig och vilken service du kan få av dom. Tyskarna är inte så dumma på att heja dom heller. Tro mig, det gör stor skillnad för en del av oss när folk vrålar

För den som är lite nyfiken på var flest svenskar sprang fort förra året (<2:50/3:20) så har jag plockat ut statistik från www.sapiens.se från förra året. Det har naturligtvis en hel del att göra med hur många som sprang var så jag tog bort Stockholm eftersom det är så löjligt många fler som springer där. Så här såg det ut, ursäkta lite olika jämförelser men jag orkade bara sortera sååå mycket och jag tror ni får en känsla för proportionerna.

Frankfurt 27 st av 169 svenskar
Berlin 26 st av knappt 800 svenskar
Växjö 17 st av 330 fullföljande löpare
Valencia 14 st av ett okänt antal svenskar
Göteborg 10 st av 307 startande

dsc04361

Ha det,

Mackan

