Etiketter

,

Sista dagen i januari och därmed förklarar jag rehabperioden som avslutad. Jag har varit lite mer aggressiv än planerat fartmässigt för den 9/1 sa jag att jag skulle jogga till mig tålighet. Jag har inte bara joggat men jag har hållit mig till den försiktiga upptrappning mängdmässigt som jag hade tänkt. Jag ska inte påstå att jag sprungit snabbt men jag har utmanat det tappade flåset och då framförallt i skogen. Den förlåtande skogen.

Den sista utmaningen i rehabmånaden var att springa fyra dagar i rad som avslutning på månaden för att sen vila i några dagar och det var jädrigt trögt redan under gårdagen. Jag led verkligen på vägen hem från jobbet och tog redan då beslutet att det får räcka med ett pass i dag tisdag. Men att jag skulle utmana mig själv på ett testlopp som det enda passet.

Testlopp över mildistansen är en jävla plåga och jag visste dessutom redan på förhand att jag skulle lida mycket men inte få så mycket för det annat än sanningen i vitögat. Bara att gör sitt bästa och inte oroa sig. Frågan var liksom inte hur jobbigt det skulle bli utan vad den bistra sanningen skulle bli…

06.15 lämnade jag värmen hemma och drog iväg. Det tog 40 sekunder innan jag började ångra tilltaget och det var så dags då. Har jag börjat så vill jag gärna fullfölja och det gjorde jag faktiskt. Tunga ben hela vägen men på något underligt sätt lyckades jag sätta andra halvan halvminuten snabbare än den första. Det är bra. Hur mycket hade jag tappat då? Ja det beror på hur man ser på saken. Jag trodde i minnet att jag senast testade i början på december och att det gick rätt mycket snabbare då. Träningsdagboken gav nu ett annat svar och det var att senast jag testade var 22/11 för att se hur mycket jag hade tappat efter bihåleinflammationen jag hade i oktober.

Facit var att jag har tappat 93 sekunder sedan 22/11 och 203 sekunder sedan starten  av oktober. Plötsligt ser jag mer positivt på framtiden! 3:23 borde jag kunna förbättra till slutet av mars. Går det har jag visserligen tappat ett halvår men med tanke på allt strul som varit så skulle jag ändå ta det som en framgång. Kan jag förbättra mig mer så är det en bonus men nu har jag ett vettigt mål som ligger nära i tiden. De första 93 sekunderna vill jag nypa innan februari är över!

Nu är målet att köra minst ett fartigare pass i veckan i februari och att konsolidera en vettig träningsmängd! Men först några dagar av vila.

20151024_152113

Ha det,

Mackan

