Etiketter

, ,

När jag upptäckte det där med löparforum en gång i tiden så noterade jag något rätt fort och det var att ingen diskuterade en av de absolut viktigaste delarna av träning – sömnen. Det förvånade mig rätt mycket och en av mina första trådstarter, kanske den allra första, var en fråga om hur mycket folk behövde sova för att klara av återhämtningen. Det som slog mig när jag fick svaren var att många var i stil med: ”Jo jag vet att jag borde sova mer men…”

Inget man säger före ”men” räknas!

Tittar man på vad som diskuteras på löparforum i dag så är det träning (ofta hur ska just JAG göra) och till viss del mat men fortfarande väldigt lite sömn. Det diskuteras om vilken klocka man MÅSTE ha för att kunna träna och en jädra massor andra detaljer. Men väldigt lite sömn. Förhoppningsvis beror det på att sömnen är jädrigt okomplicerad. Om resultatet står sig från min undersökning för 15 år sedan så vet folk ATT dom behöver sova mer men dom skiter i att göra det. Det finns liksom inget att diskutera annat än att väldigt många sover för lite, speciellt bland dom som tränar.

Varför återhämtningen är lika viktig som själva träningen tänker jag inte skriva mer om men jag tycker att det finns saker att diskutera. Saker som hur den bristande sömnen påverkar träning, infektionskänslighet eller risken för skador. Eller för all del hur förbättrad sömn förbättrat resultaten. Jag ser folk i sociala medier som tränar som besatta och gärna också i svinottan men som verkligen inte får ut några resultat av det. Jag lägger inte någon värdering i det men jag blir väldigt nyfiken när det tränas stenhårt men inte kommer några resultat. Särskilt om jag vet att målet verkligen är resultat. Och jag misstänker att det är bristen på återhämtning som är boven och ffa för mycket stress och för lite sömn.

Men jag vet inte för ingen diskuterar det här! Det är lätt att flasha med hur mycket man tränar och gärna att man gör det gristidigt. Visst, jag sticker också ut före sju på morgonen men då har jag fått mina åtta timmar sömn. För får jag inte den sömnen så går det förr eller senare åt helvete med träningen. Det var en av de grejer som jag tyckte sabbade när jag sprang med FK Studenterna. Klubbträningarna tog sådan tid på kvällarna att sömnen blev lidande och även om det var bra träning så blev totalen till det sämre. Och jag vet att jag hade minst en klubbkompis som led av rejäla sömnstörningar.

Jag vet att det är coolt att vara i farten, sova lite och hinna med massor men ni som läser min blogg vill antagligen få lite resultat av träningen, inte bara visa upp den på Instagram eller i någon ”träningsblogg”.  Så gör er själva en tjänst och fundera på det där med sömnen. Det kan vara nyckeln till att bättre resultat. Och även om du nu fullständigt skiter i resultat så kan det vara nyckeln till att må bättre under den vakna delen av dygnet.

  1. Får jag nog med sömn?
  2. Får jag kvalitet på sömnen?
  3. Om svaret är nej på någon av frågorna så är det läge att ställa sig frågan varför!

Just det där med att må bättre under den vakna delen av dygnet är det absolut det viktigaste för mig. Sover jag skit så blir dagarna en plåga. Punkt.

2016-10-09-18-27-03

Katterna – dom kan det där med sömn!

Ha det,

Mackan

