Etiketter

, , , ,

Jag brukar lite skämtsamt säga att min kryptonit är om jag får sova för lite men tänk om det är tvärtom, att det är mitt sömnbehov som är min superkraft? Eller att det helt enkelt är priset jag får betala för att min hjärna nästan alltid går för högtryck i vaket tillstånd. Jag blir tvungen att sova mer. I förrgår hittade jag en artikel om nya rön kring hur hjärnan hanterar avfall. Under sömn.

– Sömnen är priset hjärnan betalar för sin formbarhet, för att kunna befästa vad vi har lärt oss och vara redo att lära nya saker nästa dag, säger han.

Maiken Nedergaard anser att det är ett intressant resonemang som vilar på välgjord forskning. Men hon lutar åt att det viktigaste skälet till att vi måste sova handlar om renhållning.

I en vaken hjärna har gliacellerna fullt upp med att hjälpa nervcellerna att signalera till varandra med hög precision via synapserna. Samtidigt hopar sig allt mer avfall medan arbetet pågår i timme efter timme.

Hela artikeln finns att läsa i Forskning och framsteg och den är otroligt intressant och den fick mig att tänka till. Inte minst på hur jag reagerar på fysisk träning. Det står (i iofs ännu opublicerad forskning) att den här hjärntvätten funkar ännu bättre när man ägnar sig åt fysisk träning. Många brukar säga att dom inte har tid att träna men det kanske är så att med träning så funkar hjärnan så mycket bättre att vi som har jobb som består av mycket tankeverksamhet i själva verket tjänar tid? Lek med den tanken.

Stick ut och spring en timme på lunchen och du löser mer på sex timmar än vad du annars skulle göra på åtta!

Tyvärr lever de flesta fortfarande kvar i anställningsmodeller där vi får betalt för den tiden vi är på jobbet och bara implicit i vad vi presterar (vi får behålla jobbet). En sak är i alla fall säker och det är när jag körde eget så kändes det ofta som bättre investerad tid att sticka ut och springa och bearbeta ett problem än att stirra in i skärmen.

Nåväl, läs artikeln och fundera lite på saken. Jag tror mig i alla fall ha förstått att mitt lite väl tilltagna sömnbehov kan ha att göra med att min hyperaktiva hjärna tar lite längre tid att tvätta och att tvätten antagligen funkar bättre om jag fortsätter att röra på mig! Det fann jag mycket intressant.

2016-05-23-20-55-39

Ha det,

Mackan

