Etiketter

, , , ,

När klockan ringde i morse visste jag knappt vad jag hette, däremot visste jag vad jag hade framför mig. Det visste jag redan när ögonen stängdes i går kväll. Förvisso visste jag även namnet mitt men det jag mindes var lite mer speciellt för dagen. Testdagen.

För första gången på ett tag skulle jag mäta mig mot mig själv lite mer konkret. Visst gjorde jag det för några veckor sen nere på Malmön men nu var det dags för årets första test där jag skulle se hur jag verkligen ligger till inför maratonträningen som börjar om mindre än två veckor. En del av nulägesanalysen. En annan del av nulägesanalysen var att ställa mig på vågen i förrgår. Något jag inte gjort under hela det här året och det har funnits en anledning. Eller rättare sagt, det har faktiskt inte funnits någon anledning alls. Skärpet brukar räcka rätt bra för att veta att det kommer att gå långsammare i spåret. Det och kommentarer från vänner och bekanta. Det vågen visade var exakt hur mycket långsammare det går att springa och min gissning på att jag ligger 10 kg från tävlingsvikt stämde nästan på grammet. Nu vet jag. Och plötsligt är känslan att jag springer rätt fort med tanke på hur knubbig jag är.

Det berömda löparlejonet som fångar dom långsammaste oavsett vilka tabeller eller andra ursäkter dom har blir dock bara glad över att den knubbigare löparen springer långsammare. Mer mat och mer lättfångad mat. Men jag ska fan inte låta mig fångas.

För att återkomma till det där testet då. Jag drack en kopp kaffe, satte mig i bilen och åkte till jobbet. Eftersom det var arla morgon gick det fort och plötsligt var det dags att jogga iväg. Bästa sättet att göra testlopp är egentligen att köra riktiga snabbdistanser men eftersom jag flera gånger har sprungit en intervallstege just på den här sträckan så ville jag göra det. Dessutom är det mentalt oerhört mycket lättare med den varianten. Jag joggade iväg för uppvärmning över Huvudstabron. Det var galet vackert med en stilla Ulvsundasjö men också galet varmt och fuktigt. Benen var dock lätta och baserat på joggfarten är jag i bra form. Tio minuter uppjogg gick lekande lätt men nu var det upp till bevis.

Planen var en omvänd stege: 6-4-2-1-1-2-4-6 minuter av snabb löpning med 60 sekunder av mellanjogg och testet i sig är simpelt. Hur långt hinner jag? Att jag skulle komma kortare än någonsin tidigare oavsett väder och underlag var jag på det klara med men hur mycket kortare? Det här är ett pass där man verkligen kommer in i snabblöpningen på ett smidigt sätt men går man på för hårt i mitten så är de sista sex minuterna fruktansvärda. Det kändes dock kontrollerat från start men utan det riktiga trycket i benen. Jag kom ungefär så långt som jag hade hoppats och jag fick hygglig fart även på den andra repetitionen. På tredje däremot så kom känslorna över att jag snart dör. Mellanjoggen innan startade med uppförsbacken från vattnet upp mot Tranebergsbron så vilan blir lite dassig och sen är det uppför länge. Jättelänge. Det var skitjobbigt. Som tur är ska man ner för bron också och baske mig om jag inte återhämtade mig något!

Det var inget riktigt flyt resten av vägen men det gick ändå hyggligt. Det var hemskt jobbigt men jag tog mig fram och på den sista repetitionen började dom mer kvalificerade gissningarna om hur kort jag skulle komma gentemot det långsammaste jag sprungit tidigare. Då var det vinter och halt. Nu var det jättevarmt och bra fäste. Men då var jag i hygglig form. Nu slutade det cirka 150 meter kort och det är faktiskt inte så illa. Speciellt beaktat att jag gjorde det på tom mage nu. Mot mitt bättre jag saknades det ungefär 400 meter men det är faktiskt riktigt bra med tanke på viktpåslaget. Riktigt bra.

Väl tillbaka i omklädningsrummet mötte jag en kollega som hade cyklat om mig nere vid Pampas och vi började diskutera lite om det plågsamma i att köra intervaller tidigt på morgonen och kanske överhuvudtaget. En annan kollega konstaterade dock krasst den bittra sanningen.

Du är fan masochist!

Det ligger nog något i det.

1544576_10206047578322104_8003390190490580893_n

Ha det,

Mackan

