Etiketter

, , , , ,

I dag har jag varit cyklist och det är nyttigt att testa andra perspektiv. Nog för att jag cyklat ganska många mil genom åren men det var ett tag sen och det kändes verkligen som det var dags. Om inte annat var jag nyfiken på hur det är att vara i denna utsatta grupp. Jag tyckte ju att det funkade rätt bra förr. Jag har väldigt sällan problem med cyklister när jag kör bil. Är det någon som är ute och träningscyklar så håller jag mer än gärna ut ordentligt och väntar alltid tills jag kan köra om säkert. Det kostar så lite och är känns självklart.

Jag har hyggligt ofta problem med cyklister när jag transportspringer. Jag är noga med att hålla mig på den delen av den gemensamma banan som har fotgängare ritat på sig men har lärt mig att många cyklister inte är riktigt lika noga med det. Det är faktiskt rätt ofta rätt obehagligt och det gäller att vara på helspänn i skymda kurvor och det har hänt att jag fått skrika rätt ut för att inte bli påkörd. Men vad händer om jag leker cyklist då?

Vanligtvis tar jag bilen de dagar jag inte springer till jobbet men köerna har på sistone varit galna och dessutom tänkte jag prova på lite mer aktiv vila. Det kostar ju egentligen ingen tid utan bara lite svett. Och kanske sega löparben. Men det blir en senare fråga.

Att infrastrukturen för cyklister är skitdålig vet jag sen förut. Bara att komma ut från Täby på ett effektivt sätt är en utmaning för tillfället. Det är byggen överallt och jag var ute och rekade i går kväll för att slippa obehagliga överraskningar och hitta bra väg. Jag har ju tidigare cykelpendlat många hundra mil till stan och vet hur jag normalt tar mig på bästa sätt men min vanliga väg funkar inte alls för tillfället. Jag hittade dock en väg ut som inte var optimal men några minuter hit eller dit spelar ju ingen större roll. Sen var nästa fråga hur jag skulle attackera Solna, denna varböld till trafikkommun, men det tänkte jag lösa på plats.

Hur gick det då? Jo cykelinfran var inte bättre än förr utan precis lika dålig men det får andra skriva om. Bilister hade jag inga problem med alls under min första cykeldag och det vore väl fan själv om det var några eftersom jag mest håller mig på cykelvägar. Fotgängare är ett ständigt orosmoment men jag tog det väldigt försiktigt där dom var i spel så det fungerade även om det ibland är nervöst trots låg fart.

Mina medcyklister däremot, det var ett helt eget kapitel. När jag cykelpendlade mycket för tio år sedan brukade jag kunna bli lite upprörd på en man från Täby MTB som dundrade som en galning genom korsningar där jag själv saktade ner rejält. Sen brukade jag komma ikapp honom igen. Men då var jag hygglig på att hoja. Nu är jag inte så hygglig på att hoja längre utan det är riktiga klenben och jädrar vad jag blev fråncyklad. Där det gick att dundra på längre sträckor utan korsningar hängde jag med bra men där det var korsningar, läskiga kurvor och fotgängare med i ekvationen var det en annan femma. Trots bara en dag på cykeln såg jag massor av situationer där risktagandet kändes jättehögt. Jag fick bland annat tvärnita för en tjej som kom i hög fart mot mig och bara svängde över min bana. Hade jag inte nitat hade vi garanterat krockat och hon bara susade vidare och jag stod som en fågelholk. Eller dom två cyklister som kom rakt mot mig på sin vänstra sida av körfältet när det svängde svag vänster i skymd kurva. Hjärtat hamnade i halsgropen. Men det jag reagerade på mest var just vilken enorm reaktionsförmåga och bromsar folk måste ha med tanke på hur dom susar fram. En man på racer såg jag i alla fall som signalerade föredömligt och verkligen saktade ner i korsningarna trots att (eller tack vare) att han verkade vara en rätt vass cyklist.

Jag har förvisso blivit äldre men det kändes som ett helt annat tempo i cykelstockholm och en helt annan aggressivitet än för tio år sedan. Förhoppningsvis vänjer jag mig vid olaterna och kan läsa dom bättre men den risknivå som många höll i dag är inget jag tänker anamma. Då får det hellre rulla lite långsammare. Det gör ont att krocka/ramla. Men det blir nog till att skaffa en CX för det kommer att bli mycket punka annars med tanke på att det är allt annat än en rak och slät väg framåt just nu.

Just ja, Solna, hur gick det? Det är fan inte lätt där men jag kom uppenbarligen både fram och tillbaka men måste se om det går att lösa med bättre vägar. Ingen hit att passera Solna station när pendeltåget just släppt av 10 000 passagerare. Men det får lösa sig för det är trots allt rätt kul att hoja.

Hojen

Ha det,

Mackan

