Etiketter

, , , , , , ,

När vi vaknade upp den andra dagen var det med stela ben efter en lång natts sömn. Jag får erkänna att jag tog mig knappt ner från trappen på stugan av stelhet.

DSC04228 (1024x683)

Har man inte skött sina långpass så blir det tufft även om farten är lugn. Efter göromål som att hämta vatten, städa och klä på sig var dock kroppen lite mer med på noterna. Att det var kanonvarmt hjälpte till för att mjuka upp! Jag hade förvarnat Baddaren att det ofta är så att andra dagen är värst när man är ute ett tag, och jag tror att det gjorde att vi båda nog ändå kände oss fräschare än förväntat när vi sa hej då till stugvärden och började färden upp mot Singi. Jag hade hört att den här sträckan var fin men blev ändå positivt överraskad för det här var nästan löjligt vackert. Vi hade ingen brådska och eftersom det var så varmt så tog vi första vätskepausen vid en vild jokk redan efter en halvtimme. Jag var inte nådigt badsugen men det strömmade lite väl mycket för att det skulle kännas som en bra idé. I stället satte jag mig som trollet i Bockarna Bruse under bron och drack min Vitargo.

Efter bron var det bara en liten stigning kvar innan vi kom in på en väldigt lättlöpt sträcka nere i dalen och efter timmen löpt var det dags för en paus igen. Vi träffade där på några bergspumor som vi språkade med. Pumornas killar var dock inte så roade av att dom pratade med mig så vi sa ganska snabbt hej då men hann ändå få lite intressant information om toppturen till Keb. Den hade för dom tagit 12 timmar och hela gänget såg rätt vältränade ut och vi insåg att det nog skulle bli en lång dag i morgon också. Kanske säkrast att ta det lite lugnt.

Vi hade redan på förhand bestämt att vi skulle svänga av mot Keb före Singistugan men när vi såg stugläget på håll var det nästan så att jag ångrade mig för den låg så fint. Kartan antydde dock att det skulle vara ännu finare där jag hade hittat vår lunchplats och vi lämnade dalen och började gå kraftigt uppåt i stället. På vägen upp mötte vi ett par som hade tältat vid vår tilltänkte lunchsjö och dom bekräftade att det skulle vara fint där. Det var det. Otroligt fint. Efter två timmar av effektiv löpning var vi framme vid paradiset.

Vi hade bestämt oss för en långlunch och det var precis vad det blev. Den frystorkade maten smakade ovanligt gott och sen låg vi länge i ljungen och bara njöt. Visst var det en och annan mygga men det var överlag så myggfritt att det gick att ignorera dom få små rackare som fanns. Trots att vi hade ett mål för dagen var det ändå nästan motvilligt vi begav oss mot Kebnekaise fjällstation.

DSC04264 (1024x683)

Vi hade avverkat ganska precis hälften av dagens etapp men nu skulle det vara mer utför så jag trodde att andra halvan skulle gå kvickare. Det gjorde den inte. Vet inte om det var missbedömning av mittpunkt eller tappad fart. Men vi fick nu springa ut ur en dal i stället för in i en och det gör att man hela tiden har den pampigaste utsikten framför sig och det var just det. Pampigt. När vi började komma inom ett par timmars vandring från fjällstationen började det dyka upp en hel del folk som tagit dagsturer men vi sprintade förbi dem alla. Med någon timme kvar till stationen tog vi en sista kaffepaus och jag övertalade Baddaren att trycka i sig energi för vi hade inte direkt överdrivit energiintaget sen vi stack iväg dagen innan.

Med den i kroppen fick hon en jädra fart och jag hade fullt sjå att hänga med. När vi närmade oss Keb började dessutom åskan att mullra. Ja, det var kanske väntat med tanke på vilken värme vi hade haft i två dagar. Regnet lyste med sin frånvaro men närvaron av blixtar och dunder gör lätt att man får lite extra fart.

Vi anlände till Keb ett par minuter innan det enda regn vi fick på vår resa började och det kändes rätt gott att komma in. Smart som jag var hade jag ju manat på Baddaren att inta energi men själv hade jag inte tagit något. Dumt. Jag var cirka tre minuter från att vägga på dagens andra pass och blev alldeles yr när jag kom in. En bastu på det och sen var jag rejält dränerad inte bara på energi utan även på vätska. Ingen av oss hade någon vidare aptit på kvällen men vi tvingade i oss mat, chips och massor av dricka. Att döma av huvudvärken som kom under natten lyckades vi sådär. Dessutom var det bastuvarmt i rummet och det blev väldigt dåligt med sömn. Jag avslutade det här dygnet med att fundera på om jag överhuvudtaget skulle ta mig upp på Kebnekaise!

Ha det,

Mackan

