Etiketter

, , , , ,

Två gånger har jag läst boken ”The perfect distance – Coe and Ovett”. Två giganter som krigade om att vara kung på medeldistans i ett antal år för drygt tre decennier sedan och då kanske speciellt på 1500 meter och majlen. Jag gillar den distansen. Mycket. Det är man mot man i en gren som kräver både snabbhet, smartness och uthållighet. Ikväll fick jag se en tvekamp på 1500 meter igen och nu med två svenskar. Vi hade Hägg och Andersson under krigsåren och dom var i världsklass men då var jag inte född. Nu har vi återigen börjat få fram medeldistansare. Inte i världsklass men det närmar sig… Förra året var det Andreas Almgren som nästan slog det svenska rekordet på 800 meter på Sollentunavallen och ikväll var det Johan Rogestedt som var snubblande nära på 1500 meter. Men det var just det att han var inte ensam.

För nästan på dagen 31 år sedan slog Johnny Kroon det svenska rekordet på 1500 meter i Oslo. För snart 42 år sedan sprang Hinderbocken och Ulf Högberg båda två under 3:37 på Stadion och det var Högberg som var snabbast. Ikväll sprang Johan Rogestedt och Jonas Leandarsson båda två under 3:37 på Sollentunavallen. Två löpare som varit nära att komma under 3:40 tidigare under säsongen men som nu pulvriserade sina personbästan. Och det var inte bara det att dom sprang fort. Dom sprang fint. Dom sprang så jävla fint. Båda var bra positionerade under loppet och när det var 250 meter kvar så tog Rogestedt upp jakten på ledaren. På det där sättet som gör att man får gåshud och hann sånär fram. Med 3:36.58 missade han det svenska rekordet med nio hundradelar och sprang in som Sverigetrea genom tiderna. Samtidigt som Jonas Leandersson landade som femma genom tiderna med sina 3:36.92.

För andra gången någonsin var alltså två svenskar under 3:37 under samma lopp och det fick jag bevittna. Nu känner jag att jag vill se fler och fler dueller mellan dom här två och kan dom dessutom sporra resten av gänget bakom kan det bli hur kul som helst de närmaste åren. Med Wille Levays fetpers på 3:41.51 i samma lopp och där Kalle Berglund och Staffan Ek också varit under 3:42 i år så ser det oerhört ljust ut för svensk medeldistans. Samt att Johan Walldén och Elmar Engholm varit under 3:43. Vi har alltså ett helt jävla sjumannalag på den perfekta distansen som är med och krigar. Och nästan alla är unga. Men två löpare sticker nu ut med råge och svensk löpning lever. Som fan!

Tack för uppvisningen killar. Jag bockar och bugar!

 

Tvekampen

Ha det,

Mackan

