Etiketter

,

Okej, jag erkänner att jag är en maratonnörd av stora mått. Speciellt nu när jag tar en del av lunchen för att lite snabbt tippa morgondagens svenska mästerskap på maraton. Jag nöjer mig med herrsidan för jag kan bara inte låta bli.

Det ser uppenbarligen rätt tunt ut i toppen i år men det kan nog ändå bli dramatiskt. Ska man tro på att arrangören själva har rankat med de tilldelade startnumren så är det följande tio herrar som ska göra upp om det.

  • 11  Mustafa Mohamed  79     Hälle IF
  • 12  Abraham Adhanom  77   Eskilstuna Friidrott
  • 13  Fredrik Johansson  85      Ullevi FK
  • 14  Lars Södergård  83            Spårvägens FK
  • 15  Anders Fransson  81         Rånäs 4H
  • 16  Linus Holmsäter  84         Fredrikshofs FIF
  • 17  Erik Anfält  76                    Örebro AIK
  • 18  Anders Dahlman  81         IK Trasten
  • 19  Anders Österlund  73       Västerås SOK
  • 20  Niklas Andersson  78      Hässelby SK

I det här gänget har vi alltså SM-kungen på terräng och nyblivne svenska mästaren på halvmaraton Abraham Adhanom, Musse samt årets förra svenska mästare på maraton, Fredrik ”Ullevi” Johansson. Är det topptrion. Nej jag tror inte det men det återkommer jag till.

Sen har vi Flåsmannen Södergård som var en av förra årets fyra svenska löpare under 2:20 och några bubblare där bakom med bland annat superveteranen Erik Anfält som är hittills Sverigebäst i år med sina 2:25. Under 2:30 i år har även herrarna Fransson och Anders Österlund varit och Anders Fransson tog bronspengen förra året. Då var han dryga halvminuten före Linus Holmsäter. Anders Dahlman knep då sjätteplatsen i sin snabbaste mara för det året. Niklas Andersson då? Han har också hunnit med en mara i år men strax utanför 2:30 med sina 2:31.

Det här är borde vara herrarna som kan slåss om framskjutna placeringar men i arrangörens eventuella ranking finns en missad löpare och det är Anders Kleist som i sista stund slängde in en anmälan. Här kan vi snacka terrängkung på långa distanser och i fjällmaran har han verkligen regerat. Dock har han haft rätt mycket stolpe ut i år med småskador och lite sjukdomar.

Hur går det då? Så här om jag får gissa!

  1. Mustafa Mohamed. Rutin och högstakapacitet gör att Musse ska ta hem det. Formen verkar helt okej och planen verkar vara att öppna halvan på 1:07:30. Kan det bli ner mot 2:15?
  2. Lars Södergård. Det är en klok löpare i bra form som vågar öppna lite defensivt om det behövs. Orosmomentet som kan stjälpa en bra prestation är gräspollen.
  3. Anders Kleist. Han tror själv att han kan fajtas om bronset och det tror jag med. Orosmomentet är de små avbrotten han fått i träningen och jag har ingen aning om hur hans ben gillar 42 km asfalt!

Varför tror jag inte på resten? Abraham och Ullevi borde kanske kännas mer naturliga på pallen men icke. Förre årets svenska mästare har mig veterligen inte tävlat i år och jag tror mig veta att det har att göra med överträning i vintras. Men han är alltså anmäld och skulle nog inte ställa sig på startlinjen om han inte tror på en bra placering. Det är dock tufft att direkt komma tillbaka till en pallplats även om det vore häftigt om han gjorde det!

Abraham ledde förra året mästerskapet fram till över 30 km men rasade sen ner genom listan innan han bröt. Det är en oerhört kapabel löpare men jag tvivlar på att han springer smart nog för att få sin pallplats. OM han gör det kan han absolut vinna. Men jag skulle inte våga satsa pengar på en pallplats där för jag tror att han öppnar för tufft.

Rätt eller fel i mitt tips? I morgon vet vi. I vilket fall som helst vill jag önska ett stort lycka till alla som springer! Jag står och hejar i mittsträngen på Norr Mälarstrand, strax efter vätskestationen vid Rålis.

Listan

Ha det,

Mackan

