Etiketter

, , , , ,

Ingen har missat att det var djungelvärme även i dag och eftersom jag trots allt har lite sinne för mina svagheter och mina glädjeämnen valde jag att åka med Fransmannen till Kyrkbyn och springa hem därifrån. Det betyder skog och skog betyder skugga. Det betyder även att jag på ett naturligt sätt dels passerar en kallkälla och dels kan avsluta med bad vid min brygga. Det senare tillhör alltså glädjeämnen och jädrar vad glad jag blev när jag kom fram till källan. Jag var törstig som en björk i en balkonglåda. Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om. När jag kom till bryggan var den befolkad med asylsökande från flyktingförläggningen. Dom fiskade och tittade på mig med viss misstänksamhet när dom insåg att jag skulle bada. En liten kille såg oerhört förvånad ut men brast ut i ett stort leende när jag inte bara dök i utan simmade omkring en stund.

Badet var precis lika underbart som det är när man är rejält överhettad och vattnet höll mer eller mindre perfekt temperatur. Det höll inte syrianerna med om när jag frågade varför dom inte badade. Dom tyckte att det var hyggligt kallt vatten. För jag kunde inte låta bli att fråga när dom tittade så nyfiket på mig. För att förklara vad riktiga kallbad är visade jag en bild på mig själv när jag badar bland isflak vid glaciären i Norge. Huruvida jag blev idiotförklarad eller inte förtäljer inte historien men muntra blev dom. Det visade sig att killen som kunde bäst engelska kom från Damaskus och han tyckte att det var väldigt annorlunda men fint här i Stockholm och nu verkade fiske vara det nya intresset. Stolt visade han upp tre mörtar som han fått och som simmade i en hink.

Fiske är viktiga grejer.

Man imponerar inte på mig med mörtar men jag hade inte hjärta att berätta att mörtar är dassiga fiskar utan i stället förklarade jag för honom var han kunde få större fiskar. Han lyssnade väldigt noggrant och tackade för tipsen. Som sagt, fiske är viktiga grejer. Dessutom passade jag på att köra världens kortaste svensklektion för hela gänget när jag lärde dom att fisken dom fått hette mört. Givetvis fick dom upprepa ordet flera gånger och det var en nöjd skara som lärt sig namnet på sin första svenska fisk. Nästa gång ska jag lära dom säga gädda men det underlättar nog om jag har någon att visa.

Jag kan omöjligt svara på om mötet betydde något för dom men jag blev alldeles varm inombords efteråt. Dom har säkert hur mycket skit som helst att bearbeta men just i vårt möte var det nyfikenhet, glädje och tacksamhet jag upplevde från deras sida.

2015-08-01 14.41.22

Ha det,
Mackan

