Etiketter

, ,

Passade på att ta upp långpassandet i dag i värmen. Vet inte om jag hade någon sjuk längtan efter att återuppleva Bostonvädret men det var onekligen rätt likt. Jag valde i alla fall ett lugnt och jämnt tempo som jag höll hela vägen och det är nu det blir lite skoj. Lugnt och  jämnt var det verkligen och efter knappt en mil kommer en ung kille, 20-22 bast, ikapp mig och rusar om. Jag fortsätter i min fart.

Som en gammal traktor

Inget varvtal att tala om utan ett jämnt puttrande. Det tar dock inte mer än 600 meter innan jag är ifatt killen och eftersom jag springer i min fart så går jag också förbi. I samma ögonblick som jag är framför honom inser han att en liten trind man med bar överkropp är på väg att passera och rusar iväg igen. Han får rätt snabbt en lucka på 20-30 meter så det var en rejäl tempoökning han gjorde. Nu tar det faktiskt en kilometer innan jag är uppe jämsides med honom igen och jag är väldigt nyfiken på vad som ska hända. Hade jag inte haft så långt kvar på mitt pass hade jag nog inte kunnat hålla mig från att retas med honom och trycka på lite men det gjorde jag inte. Nyfikenheten min blev snabbt stillad för det väntade hände. Han stack. Jag märkte dock att kraften redan började sina för luckan blev liten och det tog bara 300 meter innan jag återigen var ikapp. Nu valde han att svänga in på en parallell stig men som skymdes något av träd och som på beställning, när han trodde att jag inte såg honom, blev det tvärstopp.

Själv fortsatte jag och konstaterade rätt nöjt att även om formen är långt borta och jag är ute på långpass så kan jag hålla mången ungdom stången. Jag var nästan på väg att säga till honom att chilla lite om han ska få ut något av passet men han lär sig nog. Eller inte. Det är inte bara yngre män som inte klarar av att bli omsprungna…

En förvånansvärt skön dag blev det i solen och som bonus träffade jag ex-landslagstjejen och fick en trevlig pratstund. Man får ändå ge värmen att man slipper stelna till av pauser! Och jag tålde helt klart värmen och pollenhalterna bättre i dag än för 20 dagar sen även om jag kände att det hade blivit tufft med 42 km. Dessutom är jag väldigt tacksam över att det är långt till nästa mara för långpass i värmen sliter duktigt på mig. Det har det alltid gjort och jag minns hur jag förbannade mig själv när jag tränade för Berlin och var tvungen att göra många långa pass i värme.

cropped-10492103_10203553627654896_8156405016851633085_n.jpg

Ha det,

Mackan

