Etiketter

, , , , , ,

Sitter på färjan på väg hem från Nantucket och passar på att skriva lite. Det har gått några dagar sen maratonloppet men det känns som veckor. Lustigt det där hur man uppfattar tiden när man upplever mycket. Att loppet gick käpprätt åt pipan vet väl de flesta som känner mig redan men mer om det i ett senare inlägg. Blev dock påmind om känslan av hostande och yrsel i går när vi var ute och cyklade. Pollen sa Bull.

Nu har vi tillbringat ett par dygn på Nantucket och det är dessa intryck jag vill bevara medan dom är färska. För den här ön har seglat upp som en av mina favoritplatser på jorden. Den har historia, skönhet och god öl. Med det kommer man långt i min värld. Vi har bott på ett litet pensonat som fick oss att känna oss som om vi var mitt i en film. Det var kanske 8-10 rum och otroligt familjärt, med en ägarinna som verkligen var måna om oss. Lite extra speciellt när eftermiddagsfikat serverades med nybakta kakor. Nybakta kakor. Sug på den! Vi har vandrat genom gamla gränder och på stränder. Vi har cyklat runt större delen av ön. Vi har provat jättegod öl. Tyvärr var inte allt cyklingsbart och vi hann inte springa på dom delarna av ön så det får bli ett annat år, men det vi upplevde var fantastiskt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det är något med stämningen på ön. Kanske för att vi kom innan säsongen egentligen startat men alla var så otroligt trevliga. Lokala konstnären Matthew som jag språkade med länge på Cisco Brewery sa att det är som absolut bäst på ön i slutet av september eller början på oktober för då är det samma stämning men allt är öppet då. Nu var det lite si och så med vad som var öppet men vi kunde hyra våra cyklar, provsmaka öl på bryggeriet samt få varsin ångkokt hummer sista kvällen. Det räcker långt. Ja just ja, valfångstmuséet var också öppet och det var häftigt. Intressant att boken om Moby Dick kommer från en olycka som skedde med ett skepp från Nantucket. Melville har inte ens varit på ön men hittade ändå historien om skeppet Essex. Mycket valar var det här på ön men så var det också den ledande platsen för valfångst i mitten av 1700-talet. Nu far vi vidare till Chatham och Provincetown på Cape Cod men hit ska jag tillbaka för det finns massor kvar att upptäcka till fots. Vilken pärla!

DSC04017.JPG
Ha det,
Mackan

