Etiketter

, , ,

Nästan alla behöver göra det och motviljan till att sköta aktiviteten verkar vara fullkomligt monumental. Jag snackar om prehab. Ni vet det där ni inte riktigt sköter som ni ska? Varför är det då så svårt att få till det? Ja jag vet inte men vissa saker är som gjorda för att prokrastinera. Dvs, skjuta upp till framtiden. Det är egentligen inte särskilt ansträngande och det tar faktiskt inte så lång tid så varför blir det inte av. Jag frågade en vän i dag varför han inte sköter sin rehab/prehab och svaret blev att det är så lätt att bara fastna i soffan framför teven. Jag känner så väl igen det och jag känner dessutom mig själv så jag har mina knep. Finns dessutom inte grejerna jag behöver för mina övningar framme så blir motståndet för stort.

Därför ligger alltid yogamattan, stora bollen, yogabandet, foamrollern med mera framme på vardagsrumsgolvet och då är den första delen av motståndet borta. Inget som någon heminredningsexpert skulle rekommendera men nu är det jag som bor här. Del två är att ha något göra medan jag leker med grejerna och då kommer teven in i bilden. Om jag har något att titta på som är intressant nog för att jag ska vilja se det men inte intressant nog för att jag ska vilja följa det noggrant. Så vad är bra prehabteve som passar min smak?

  1. Först på listan kommer lagom intressant sport. Det kan i princip vara vadsomhelst men det bästa av allt är fotboll. Matcher som jag vill följa men som jag inte kan motivera mig till att följa om jag inte har någon mer anledning än att det är typ rätt intressant. Egentligen alla matcher som inte har med Bajen eller Spurs att göra för då måste koncentrationen vara högre än prehab tillåter.
  2. Discovery Channel och liknande. Nu är mycket så ointressant att det inte ens motiverar prehabtittande men Dödlig Fångst, Ax Men eller Gold Rush funkar utmärkt till prehab. Ax Men har dessutom den goda smaken att för närvarande gå på optimal prehabtid dvs mellan 20-21 på vardagar. Då hinner jag varva ner lite med en god bok efter genomförd prehab.
  3. Nyhetssändningar. Om sanningen ska fram är alla nyheter inte lika intressanta och en nyhetshalvtimme räcker till rätt många övningar.

Ja det var mina fem cent om prehab. Det viktigaste är trots allt inte att hitta dom optimala övningarna utan att genomföra något överhuvudtaget. Saknar du övningar kan du alltid tjuvtitta lite i Löpträning mitt i livet. Jag fick ett kort och jättefint meddelande av en människa jag aldrig träffat häromdagen och kan inte låta bli att dela med mig av det! ad

Sjukt bra! Extremt sönderlästa!

dabooks

Ha det,

Mackan

