Etiketter

,

Nej jag varken värker eller verker men jag insåg häromdagen att på tisdag har jag spenderat ett år på verket och eftersom jag aldrig kan låta bli att reflektera måste jag göra det. Redan i dag. Jag har spenderat två dagar på Jfokus och när man får många intryck går hjärnan upp i varv samtidigt som man funderar på en massa, man i det här fallet är jag och ingen annan. Dessutom har jag träffat en massa folk och då händer det att jag berättar vad min roll i samhällshjulet är. Då tvingas jag tänka till och jag kände att jag måste få ner tankarna i ord. Det här året har gått både fort och långsamt på en och samma gång och ska jag sammanfatta mina känslor och intryck efter ett år på verket med tre ord blir det så här.

Glädje – tacksamhet – stolthet

Glädje

Jag är väldig glad över att jag hittat en arbetsplats som ger mig så mycket tillbaka. Jag är glad över att jag har fått så många otroligt bra arbetskamrater. Vi kan diskutera och hitta lösningar till svåra frågeställningar och vi kan ha skoj under tiden. Det går inte en dag utan att jag skrattar på jobbet och det är precis så jag vill ha det. Jag blir glad när jag får vara i ett konstant lärande och det är precis vad det är. Det händer så mycket i omvärlden att vi kan inte stå still och då gäller det för mig att hänga med. Dessutom en ny och stor organisation som har gjort saker i många år med en massa olika tekniker. Jag gillar att lära. Jag blir glad över att lära.

Tacksamhet

Jag är väldigt tacksam för att jag fick bli en del av det jag nu är trots att jag inte hade någon erfarenhet av offentlig verksamhet. Nu var det i och för sig inget krav men det är en annorlunda värld som jag var nyfiken på och där jag kände att jag ville bidra. Nu får jag det trots att jag en ny i den här världen. Mycket av det jag är glad över är jag även tacksam för. Det är kul att ha chefer och kollegor som vill satsa på mig och som låter mig vara med i väldigt strategiska delar. Visst, i min roll som områdesarkitekt ska jag vara med i strategiarbete men jag tycker att jag har fått chansen i mer än vad jag hade förväntat mig och det ska man inte ta för givet. Man ska ta väldigt lite för givet här i livet och jag känner mig hellre tacksam för det jag får möjlighet till än räknar med möjligheter som självklarheter.

Stolthet

Här känner jag en dubbel stolthet och den första delen handlar om mig själv. Jag är jädrigt stolt över att jag tog chansen att starta något helt nytt och gick in i en värld där jag helt saknade kontakter eller förtroendekapital. Att jag vågade göra det. När man kastas in i något nytt där ingen kan snacka gott om en från start gäller det att leverera och bygga upp både nätverk och förtroendekapital. Nätverket vet jag att det börjar sitta på plats och förtroendekapitalet hoppas jag börjar finnas. Om inte annat vet jag att jag fått mycket beröm och det tar jag till mig och fortsätter jobba på de förmågor som krävs av mig för att göra nytta i just den här organisationen.

Den andra delen av stoltheten är att jag känner att jag får bidra i något jag tycker är väldigt viktigt. I stället för att sitta på sidan om och raljera om något stort projekt gått åt fanders i det statliga har jag en möjlighet att påverka. Gör vi saker rätt blir det mer pengar till saker som skola, vård och omsorg. Det är viktigt. Det är jätteviktigt. Bättre att försöka förbättra än att raljera och jag vill hjälpa till med den kompetens jag har. Det finns nog mycket jidder som det är i dagens samhälle.

Gör något!

Det här har varit ett oerhört intressant år med ständigt lärande men jag har också kunnat ge av min kompetens. Det har varit slitigt att lägga så mycket psykisk energi på jobbet och det har kostat lite fysisk avveckling men det hade jag räknat med. I gengäld har jag konditionerat sinnet ordentligt och det är också viktigt. Så länge jag joggar på lite lagom och trivs med livet i övrigt är jag glad. Glad, tacksam och stolt. Bifogar en bild från en dragning av Google i dag om Kubernetes som riskerar att jag måste bygga en cool grej på hemmaplan med Rasberry Pi. Hjärnmotion var det…

2016-02-10 11.36.13

Ha det,

Mackan

