Etiketter

, , , ,

Nu börjar jag komma igång med projekt H.U.L.K på allvar. En gång är ingen gång men när det börjar bli flera gånger känns det som att vanan börjar komma in. Projektnamnet står för HållbarUthålligLättKropp och innebär i praktiken att jag börjar komma igång med tyngre styrketräning igen. Det behövs. En gång i tiden kunde jag vara på gymmet upp till sex gånger i veckan men det är inte planen nu utan snarare att komplettera löpningen med lite gymmande en eller ett par gånger i veckan. Jag har i många år kört hemmastyrka men motivationen till att göra det hemma har börjat tryta så jag slängde ut en hundralapp på gymtillgång. Fria vikter och stång har jag iofs redan hemma men man vill inte gärna köra tunga marklyft och tappa stången på golvet och jag saknar vissa bra maskiner som hjälper. Sen går det inte att komma ifrån att det är trevligt att tjöta lite med folk. Det är inte skitnoga vad jag kör men det blir rätt mycket fokus på ben och bål. Det lustiga var att när jag satte igång var det inte armar, axlar eller bröst jag fick rejäl träningsvärk i utan de djupa magmusklerna. Den såg jag inte komma men så har jag inte sprungit så mycket skog det sista halvåret.

Jag kände att det passar bra att komma igång med det här nu när jag ändå inte springer fort och stör löpträningen annat än de tunga ben jag får av benövningarna. Det kan jag ta när jag inte har bråttom. Det är liksom ändå ingen dans på rosor så här års och det är i början man lider mest. Däremot är jag mer än lovligt tacksam för att snön och kylan är (tillfälligt?) borta för det är inte jätteskoj att ranta runt i modden med redan tunga ben i massor av kläder.

Nu är jag hemma från kvällens gympass med mat i magen och med en utpumpad kropp och  det känns rätt bra att vara igång med projektet. Nu ska jag försöka komma i form och baske mig om jag inte märker att jag saknat gymmandet även om det på ett sätt känns lite fattigt att träna inomhus. Det är trots allt roligare att testa benstyrkan uppför ett berg. Det får vänta till sommaren!

DSC03575

Ha det,

Mackan

