Etiketter

, , ,

Jag såg att nya numret av Spring är på väg ut nu och det känns lite skumt. Jag hoppade på som prenumerant från början men dom tappade mig någonstans på vägen. Det slumpade sig så att jag fick frågan i helgen: ”Ger Spring dig något, du som är intresserad av tävlingslöpning?” Jag konstaterade att nej, jag får ut så lite av den att jag har tappat intresset och började fundera på varför. Och funderar jag så kan jag lika gärna fundera högt så nu gör jag det.

Tidningen borde ju passa mig för det är ju riktat mot löpare som är lite mer intresserade av tävlingslöpningen. Men när det dyker upp sånt som handlar om mjuka sidor som hur vissa löpare dejtar och sånt så tilltalar det inte mig. Det skulle lika gärna kunna vara en artikel i någon skvallerblaska som helst och sånt läser jag inte. Visserligen handlar det om löpare men inte om löpning. Jag vet att många uppskattar sånt, jag gör det inte. Veteranlöpningen intresserar mig tyvärr inte heller eftersom jag inte bryr mig mer om veteranidrott än vad mina kompisar åstadkommer. Och det vet jag ju ändå. Men då är det dom jag är intresserad av. Inte veteranlöpning. Juniorlöpning däremot, den kan ge hopp om kommande stordåd som senior och skapa nyfikenhet!

Ja men resultatrapporteringen då? Ja den vore intressant om det inte vore gårdagens nyheter, allt har redan stått på nätet. Eller så vill jag på morgonen läsa i tidningen om det som hände i går. Analyser. Resultatnoteringar. Sånt som jag kanske missat. När en tidning kommer ut vill jag inte att det redan är stött och blött för då har det ju inget nyhetsvärde.

Personporträtten tycker jag är behållningen av tidningen men det gör inte att jag kan motivera mig till en prenumeration, för trots att dom är behållningen har jag märkt att jag knappt öppnade dom senaste numren för att jag hade tröttnat på tidningen som sådan. Det känns faktiskt lite tråkigt att jag slutade öppna tidningen för jag är ju en ständigt läsande person och dessutom väldigt intresserad av löpning.

Jag kan väl konstatera att Spring tappade mig på vägen och att det är svårt att bredda sig och ändå behålla läsare. Det måste vara otroligt svårt att skapa en så nischad produkt och hantera både dom riktiga nördarna som jag och samtidigt sno marknadsandelar. Om tidningen svänger in på nörderi jag inte redan vet och mer fokus på framtiden för svensk tävlingslöpning kanske det blir något för mig igen. Men då tappar dom nog en hel del andra. Ja, och en sak till, gärna lite kritiskt granskande av en del företeelser. Våga lite. Utmana! Fram till dess vilar jag Spring.

2015-01-02 16.21.57Ha det,

Mackan

