Etiketter

, , ,

Jag springer rätt ofta till och från jobbet och ska jag ta en någorlunda nära och smidig väg innebär det säkert 15-16 km per dag där jag springer på gångbanor.

Gångbanor.

På samma asfalterade sträcka men på andra sidan sträcket är det cykelbana och där cyklar man. Eftersom jag inte tycker om att bli överkörd har jag för vana att springa på gångbanan och det funkar för det mesta bra. Jag säger för det mesta för av någon anledning har rätt många cyklister för vana att också nyttja gångbanan. För det mesta går det bra och dom återgår till sin del när dom ser mig men då och då blir jag tvungen att hojta och vifta för att slippa frontalkrocka. Och ibland blir jag passerad på väldigt nära håll. Det sker vanligen när cyklisterna har möte precis när dom passerar mig.

Varför skriver jag det här då? Jo jag läser rätt ofta om hur cyklister blir jädrigt dassigt behandlade ute på vägarna och det är verkligen inte okej. Samtidigt så läste jag alldeles precis en tråd i en cykelgrupp på Facebook där vissa spyr galla över fotgängare/joggare. Dom är i vägen. Och ja, det händer att fotgängare är i vägen. Det blir så när man ska samsas på trånga ytor och vissa är obetänksamma. Då får man anpassa farten.

Löparskor är inte fordon, en cykel är. Jag cyklar inte för att få träning, jag cyklar istället för att köra bil, buss eller tunnelbana.
Cykelväg är inte i första hand till för träning men miljövänlig transport, och springer dårar runt på cyklisters tra
nsportsträcka då kan bilister lika gärna fortsätta köra i bilar.
Cykler hör inte hemma ute framför bilar och joggare hör inte hemma ute framför cyklar.
Jogga inte runt inne i stan, ta cykeln och åk ut till grusväger eller skog och träna där istället, så miljövänlig trafik får den plats som behövs.

Och som lagen föreskriver så ska gående först som tredje alternativ välja cykelbana. Först när det varken finns gångbana el vägren finns får gående gå el springa på cykelbana. Gilla läget el köp en cykel och cykla om ni nu tvunget ska vara där.

Joggare är ju som att tala med en vägg. Fatta att väldigt många banor är så smala att två målade cykelmyror inte får plats bredvid varandra.

Det skulle faktiskt inte falla mig in att föreslå att cyklister ska gilla läget eller köpa bil om dom nu nödvändigtvis ska vara på vägarna. Det finns plats för alla. Men när man själv vill fram snabbare än andra är det plötsligt okej att bete sig lite hursomhelst. Är det inte så att när allt kommer till kritan så är det samma puckon som ska fram oavsett vad dom sitter i/på för fordon?

Det kommer alltid att vara så att det spiller över av långsammare trafikanter här och där. Fotgängare hamnar på cykelbanor och cyklister är ute i trafiken. Oavsett vad man får eller inte får så måste snabbare trafik ta lite mer hänsyn än långsammare. Om vi byter ut mina dagliga erfarenheter av cyklister mot bilister som nyttjar cykelbanan? Hur skulle cyklisterna uppleva det? Även om bilisten hela tiden har ambitionen att återgå till vägen när han möter dig så är det ändå något skrämmande med fartfyllda fordon som man inte vet ska väja.

Det går ju inte att jämföra bilar med cyklar säger vän av ordning och visst, det är skillnad. Men jag har faktiskt ingen lust att fronta med någon snubbe på 90 pannor som kommer i 30-40 knyck heller. Jag tror att det gör ont. Skitont. Så antingen får vissa cyklister skärpa till sig eller så får jag fortsätta att vara på min vakt för att snabbt hoppa undan när ett skrik inte räcker. Jag misstänker att det är jag som får fortsätta vara på helspänn för vissa ska bara fram.

Det handlar egentligen inte om fordonsslag utan snarare om att vissa människor inte är särskilt förtjusta i att visa andra respekt. Sen är det bara en fråga om fysik vad den bristande respekten kan ge för konsekvens för de drabbade.

Var snälla mot varandra och tänk till lite i trafiken. Är du cyklist, tänk gärna på hur du vill bli bemött av bilarna och sen gör du samma sak mot fotgängarna. Vi fotgängare vill inte heller bli överkörda eller omsusade väldigt tätt inpå.

Och ja, jag har råd med cykel men det ger bättre träning att springa till jobbet än att cykla.

11082560_10205228863574747_615357551400546629_nPeace out,

Mackan

