Etiketter

, , ,

Ja då har jag tittat på den nya tyska filmen om doping inom friidrotten och det var en deprimerande bild dom målade upp. Vad som stämmer eller inte lär vi väl inte få reda på men bara tanken på att det knappast är ogrundade anklagelser som ligger bakom dokumentären gör att jag blir less. Less på de idrottare som dopar sig och less på systemet. Om jag hörde rätt så lade IAAF ner ca 4% av sina intäkter på dopingarbete och om det dokumentären säger stämmer så behövs det oerhört mycket mer resurser för att komma till rätta med problemet. Resurser och intresse. Det är främst Ryssland och Kenya som granskas här och det känns inte som om dom förbunden är så intresserade. Däremot är Kenyanerna rätt arga och det kom nyss ett pressmeddelande från det hållet som går att läsa här. Det är ord och inga visor och grundidén verkar vara att någon vill störa dom i förberedelserna. För dig som inte orkar se hela så börjar delen om Kenya efter cirka 25 minuter och det verkar ju inte direkt vara svårt att vare dopa sig eller klara sig från upptäckt därnere.

En annan fråga är hur intresserade IAAF är? Egentligen. Att stora mängder friidrottare skulle vara dopade är inte något man säljer på men frågan är hur mycket man säljer i längden på att misstankarna finns. Det här är en idrott jag älskar och jag känner mig inte alls så upprymd inför VM som jag skulle vilja vara och det är knappt att jag bryr mig om DL längre. Tacka vet jag Finnkampen! Vill man komma åt problemen men inte har några resurser får man väl skaffa resurser. Varför inte beskatta startpengarna för toppatleterna till exempel? Ska arrangören pröjsa 100 000 till någon för att komma så kanske 10 000 skulle gå oavkortat till WADA? Mer än så tänker jag inte skriva, innehållet i dokumentären har redan kommenterats av de större tidningarna.

I vilket fall som helst så är det inte oss tittare det är synd om utan de rena idrottarna. Snacka om uppförsbacke att kanske tävla mot horder av dopade konkurrenter. All heder åt alla de som orkar kämpa rent!

Ha det,

Mackan

