Etiketter

, , ,

”Most of us spend our lives acting rationally in response to a world we recognise and understand but which no longer exists.” – Eddie Obeng

Mannen med citatet lyssnade jag på en timme för ett par veckor sen och jag fick även möjligheten att utbyta några ord med honom efteråt. Jag blev minst sagt inspirerad och läste därefter en av hans böcker. Jag tänker inte recensera och jag tänker inte förklara hans teorier men världen efter midnatt vågar jag definiera som vår egen nutid. Eddies vy handlar om innovation och affärsutveckling men jag tycker att det applicerar på mycket mer. Någon gång i tiden slog vi över till en tid där vi inte har en sportmössa att hänga med i det som händer i vår egen värld och det är intressant. Läs meningen och tänk själva. Vad är rationellt beteende?

Informationsöverflöd

Vi har all information men ändå inte. Jag älskade den delen av min uppväxt när jag satt och bläddrade i vårt uppslagsverk i sju band. Där fanns det jag trodde mig behöva veta om världen utanför. Samlad. Nu finns det lite mer. Det händer lite mer. Det händer saker precis hela tiden och vi matas med det. För 200 år sedan kanske världen som betydde något för oss och som vi kände ett behov att lära oss om existerade på gården eller i byn. Hur ofta bombades vi med nya intryck där? Intryck som skulle processas i hjärnan och värderas. Inte så ofta. Stress som skulle hanteras?

Vart är jag på väg med det här inlägget? Någon smart slutsats? Nej inte alls. Jag bara tänker högt eftersom Baddaren har rymt på jobb. Jag läste en krönika av Fredrik Strage och konstaterade att världen efter midnatt får rätt stor påverkan på såna som mig. Jag är av naturen kunskapstörstade och älskar att lära. Hade jag jobbat på en bondgård för 300 år sedan hade jag antagligen ledsnat på bristen på intryck och rymt. Nu måste jag begränsa mig. Jag kan inte lära mig allt jag är intresserad av för det kommer mer än vad någon hinner med! Antingen får jag byta intressen till eller lära mig gilla läget. Alternativt låta bli att springa ner mot djupet på vissa ställen och bara flyta på tidningsartikelnivå. Det går trots allt snabbare att läsa tidningar än böcker. Problemet är att tidningarna inte stillar nyfikenheten, dom bara väcker intresset. Ok, nog om det. Jag ska försöka hitta en strategi.

Jag är i alla fall glad för att jag har mitt springande. Frizonen. Det är ett normalt mänskligt beteende i en onormal värld. Tro mig, det är det normala. Vi är gjorda för rörelse. Kvinnan på jobbet som häromdagen talade om för mig att det var onormalt att springa till och från jobbet håller uppenbarligen inte med mig. Jag framställdes som ett unikum vars knän håller för löpning år efter år. Jag försökte förklara att det var jag som var normal i en onormal värld. Det funkade sådär. I världen efter midnatt har det normala blivit onormalt. I världen efter midnatt där det normala är stresspåslag är det alltså onormalt att göra det som hanterat stressen, rörelse. Eller flykt. Flykt gillar jag inte men hade vårt normala beteende vid stress eller hot varit att ”chilla” hade vi varit björnmat.

20130316_145931 (2)

Ha det,

Mackan

