Etiketter

, , , ,

Ja då var det gjort, mitt näsjobb. Inte blev jag vackrare av det men jag är en erfarenhet rikare och hela proceduren var egentligen rätt enkel.

  1. Först bli bedövad med någon sorts spray som även kändes som en nässpray. Smakade illa.
  2. Vänta ett tag och byta om till fula skyddskläder.
  3. Vänta ett tag till i operationsrummet.
  4. Få en flock nålstick med bedövning in i näsmusslorna. Typ. Storlek på sprutan när man ser den så nära = hästspruta.
  5. Få hjärtrusning av adrenalinet i det som sprutades och äckel ner i svalget.
  6. Bränna med elektroder i 10 sekunder. Eller kortare när det börjar fräsa och ryka.
  7. Repetera punkt 6 tills allt som ska minskas har bränt klart.
  8. Tryck in två stora tamponger i nosen och åk hem.

Skönt? Tveksamt. Intressant? Ja.

Jag kan väl konstatera att jag vill inte bli opererad på i onödan och jag hoppas att jag ska kunna börja använda nosen mer framöver. Förhoppningsvis var det här något som löste problemet men det vet jag inte på ett tag. Just nu känner jag mig dock väldigt öppen i näsgångarna och jag har fått se hur det ser ut när man eldar upp mig inifrån. Det ryker.

Tampongerna skulle jag ta bort när jag kom hem så det gjorde jag. Sen googlade jag och där stod det att dom ska vara kvar längre, hoppsan. Sen googlade jag mer och det stod om allt från sjukskrivning i en vecka och att avstå från fysisk träning i minst tre veckor till att det räcker att ta det lugnt i 3-4 dagar. Men läkaren sa att jag får inte hitta på några maxansträngningar de närmaste två veckorna, där var han väldigt tydlig. Jag frågade ju rätt specifikt om löpning men han verkade ana vem han hade att göra med så han nämnde även att jag får inte hitta på annat som bänkpress eller hänga upp och ner. Fair. Jag ska inte hänga upp och ner och jag ska försöka tolka ta det lugnt som att ta det lugnt med mina referensmått mätt. Jag har tagit semester på fredag i vilket fall som helst och att åka på Gartnerkonferensen på söndag skulle inte vara några problem. Bara jag inte blir förkyld nu för man skulle tydligen inte snyta sig.

Nu ska jag fortsätta ta det väldigt lugnt men jag börjar redan bli lite less på det och får försöka se det som terapi och sen när jag kan kuta igen så gör jag det förhoppningsvis med en nos som funkar. Och jag hoppas att slippa dumma komplikationer som infektioner eller ostoppbart näsblod.

Ducky

Ha det,

Mackan

