Etiketter

, , , ,

I går kväll kom jag på mig själv med att fundera vilken typ av träning jag längtar efter. Vad är det jag vill göra? Vilka pass är det som jag just nu är riktigt sugen på? Varför jag funderar på det är för att jag vill veta vad jag ska tävla i nästa gång. Ja, tävla för att prestera på topp av just min förmåga vid något tillfälle. Springa lopp går ju uppenbarligen utmärkt att göra utan att köra någon specifik träning men när jag väljer något som jag vill springa bra på är det lite noggrannare. Då ska det vara något jag är sugen på att träna för.

Att t.ex. springa maraton utan att vilja göra mina mil, mina specifika pass eller dom tuffare långpassen är meningslöst för mig. Eller att tänka att jag ska springa medeldistans utan att med skräckblandad förtjusning se fram mot dom tuffaste intervallpassen. Varför ge mig in på en resa där jag inte är intresserad av något annat än målet? Det måste finnas ett sug att ta mig dit. Livet känns lite för kort för att göra sånt som är tråkigt. Om inget tvingar mig till det tar jag ju inte ett jobb där det enda jag ser fram mot är semestern, jag vill att det ska ge mig något tillbaka i det dagliga också.

Nog om utsvävningar, jag vill träna slalombackar. Jag vill ha en fin anledning till att ta mig upp och ner för en helvetesbacke någon timme då och då. För det är just skräckblandad förtjusning och har jag inget mål så gör jag det inte riktigt så mycket som jag innerst inne vill. Det trillar lätt bort. Att motionera kan jag göra utan mål men någon träning blir det inte. Endorfinkicken efter dom passen brukar vara brutal och nu när snön är borta så vill jag uppleva den regelbundet. Så, jag ska planera in så att jag kan leka där så ofta det passar. Jag har ju faktiskt möjligheten att tassa upp och ner för Väsjöbacken på väg hem från jobbet och då får det bli så. Sen tar jag med mig Baddaren och springer uppför ett högre berg i Norge i sommar. Så får det bli och som bonus kommer jag att härda benen fint inför maratonträningen som kommer. Och jag får en bra morot till att bli av med späcket. Varje gram kostar.

DSC03283Ha det,

Mackan

