Etiketter

, , ,

Ska man ha något att förlora måste man investera men samtidigt måste man investera för att kunna vinna. Jag har inte investerat något i maratonträning men har hastigt och lustigt bestämt mig för att springa en mara nästa helg. Den typen av mara som jag egentligen aldrig velat springa eller heller tänkt springa. Men man kan ju få ändra sig.

Plan? Fixa kvaltiden till Boston, varken mer eller mindre. Ändå har jag några frågetecken som oroar. Kommer jag att dö av tråkdöden och tvärstanna? Kommer sketbenet att bli riktigt ledset av landsvägslöpning? Jag brukar hålla mig till trottoarer, skog eller gång-/cykelbanor. Av en anledning. Där lutar det antingen knappt alls eller så blir det väldigt varierat. Det gillar sketbenet bättre än när det lutar svagt åt ett håll. Asfaltstränad är jag i alla fall så det räcker med mina transportjoggar och i och med att jag inte tänkt maxa så är varken fart eller fartuthållighet något problem. Långpass har jag kört hela vintern så det ska inte heller vara några problem att stå distansen. Planen är att jag ska vara i fint transportjoggarskick redan veckan efter och håller jag mig bara i skinnet borde det fungera fint.

Vad mer kan gå knas? Pollen. Är det pollen i luften kan jag inte ta något för givet. Alls. Jag har blivit helt matt av korta och lugna pass på milen när det trilskas men det lär jag väl märka och är ändå inget jag kan påverka. Något annat som kan gå knas är att jag inte dör av uttråkning utan frångår planen att ta det lugnt och bombar på för hårt. Jag har ju inte en susning om vilken fart jag tål i och med att jag inte har gjort någon maraträning. Normalt sett har jag både en och två susningar.

Maratonlopp med en massa publik har jag ju sprungit långsamt och faktiskt haft roligt men nu lär det inte vara mer än någon förvirrad själ som hittar ut och jag kanske måste räkna med att knappt se några andra löpare heller. Det här kommer att bli en rejäl utmaning för mig på ett helt annat sätt än normalt. Förhoppningsvis kommer jag hem med en kvaltid och kan släppa det ur skallen. Annars får jag prova på någon annan liten mara! Det ska i alla fall bli kul att åka och träffa några löparkompisar jag inte sett på länge, det är en sak som är säkert. Och jag har inget att förlora på att göra det. Och jag hoppas att den lilla investering jag gör i resan gör att jag i alla fall får vinna min kvaltid. Det väntar varken röd matta eller konfetti men så kan det också vara. Små investeringar ger bara små vinster. Har jag tur kanske den här även ger vinsten att jag upptäcker tjusningen med småmaror.

P90167512-26-oktober-2014-bmw-frankfurt-marathon-2014-stefanie-wurst-leiterin-marketing-bmw-deutschland-arne-g-600px

Ha det,

Mackan

