Etiketter

, , ,

Om vi bortser från ett par veckor var det nu fyra år sedan jag klev ut genom dörrarna från jobbet på Tre med ett leende på läpparna och en plan i huvudet. Jag hade räknat ut att jag skulle ha råd att skriva i tio månader och sen skulle jag ha en bok klar. Eller inte. Planen var att försöka skriva den där boken. En bok som jag ville sälja åtminstone ett exemplar av och som jag skulle vara nöjd med. En bok som skulle innehålla det jag tyckte man har nytta av som löpare.

Det var som sagt fyra år sedan och jag fick inte bara fick min bok klar utan jag fick det avbrott i ekorrhjulet som jag kände passade så bra just då. Det var många som blev förvånade när jag berättade att jag hade sagt upp mig och inte tagit tjänstledigt men hade jag gjort det hade jag inte känt samma känsla av frihet. Nu hade jag friheten att göra något av tillvaron som jag själv kunde styra i hög grad. Med en tjänstledighet hade det så lätt att bara komma tillbaka till samma arbetsplats. Det är så jädra lätt att bli bekväm och jag tror inte att man utvecklas om man är bekväm. Och jag vill utvecklas.

Något annat jag fick höra var att jag skulle bli galen av att bara ha mig själv som arbetssällskap. Själv var jag helt övertygad om att det skulle funka bra och det har det gjort också. Nu har jag ju trots allt träffat en del kunder och dessutom haft vänner med en fri tillvaro. Man bygger helt enkelt ett litet nätverk av människor som befinner sig i en liknande tillvaro. Vi är fler än man kan tro!

Jag har gjort så himla mycket roligt de här åren och hunnit tänka alla dom där tankarna som jag upptäckte att jag inte hunnit tänka på länge. Jag gillar att fundera och filosofera och genom att inte bara skriva utan att tillbringa en massa tid i en stressfri miljö känns det som att tankarna blivit fler och klarare. Det gillar jag. Att i någon mening stå utanför det vanliga systemet tycker jag har varit väldigt nyttigt på många sätt. Att stå utanför ger en frihet på ett sätt men en frihet med ett pris. Om jag blir sjuk är det ingen som gör mitt jobb och inget jobb gör att inga pengar kommer in. Får jag problem med något finns det ingen IT-avdelning, HR eller ekonomavdelning att ringa. Problem kostar tid eller pengar. Många som själva inte testat verkar mest se lyxen över att disponera tiden rätt fritt. Och det är en lyx! Att snabbt kunna byta ut en solig dag mot kvällsjobb i stället är otroligt härligt.

När ska du börja jobba igen.

Kommentaren ovan har jag fått många gånger och även ”du som har semester hela tiden”. Jag kan ju trösta er med att nu börjar jag jobba igen. Semestern är över.  Problemet som egenföretagare är ju att ingen betalat min semester. Jag har kunnat vara ledig hur mycket jag vill men har jag varit ledig har jag heller inte dragit in några pengar. Visst har jag tagit spontanlediga onsdagar eller annat om vädret varit fint men det har blivit ganska många helger som har gått åt jobb också. För räkningarna ska betalas även om man känner sig småkrasslig i en vecka eller två. Pengarna måste in och det är på ett sätt stressande när man inte sitter med några fasta inkomster. Jag har inte suttit med några kontrakt annat än en månad i taget och i teorin skulle vissa månader kunna ge noll i inkomst. Att pitcha idéer får man inte betalt för även om det är mycket jobb. Det är först när någon tackar ja som det ger inkomster.

Ja, det här har varit nyttigt på många sätt och jag är så otroligt glad över att jag gjorde det. Ett avbrott mitt livet är uppfriskande, så testa gärna. Jag har utmanat mig själv på så många sätt och jag har fått så oerhört mycket tillbaka. Det handlar inte bara om alla nya människor jag mött, fina kommentarer jag fått och leenden jag sett utan jag har fått en drös med nya perspektiv som jag kommer att bära med mig. Tio planerade månader blev alltså fyra år men så kan det bli när det hela tiden finns något mer man vill göra. På måndag kliver jag in genom dörrarna till min nya arbetsplats med ett leende på läpparna och med massor av nya kunskaper i skallen.

DSC_0429

Tack,

Mackan

