Etiketter

, , , , ,

2014 blev det bästa året på länge i någon sorts toppbreddperspektiv. Listan är nu klar för tionde gången i rad och det börjar bli dags att summera och det är en rolig summering. Inte mindre än 191 svenska män klarade 2:50 och det ska jämföras med bottennoteringen 79 under 2007. Den näst bästa noteringen är för övrigt 168 från 2013.

123 tjejer fixade att masa sig under 3:20 förra året jämfört med 108 under 2013. En bra ökning där med alltså men glappet mot antalet killar på listan har alltså ökat något.

Annars då? Mest representerade klubbar är på damsidan:
1 Hässelby SK 8
2 FK Studenterna 6
IF Linnéa 6
4 Simlångsdalens IF 3
KFUM Örebro 3
Solvikingarna 3

Och på herrsidan:
1 FK Studenterna 11
2 IK Akele 9
Hässelby SK 9
4 Rånäs 4H 7
5 Fredrikshofs FIF 6

Inte särskilt förvånande att en stor breddklubb som Studenterna och ett satsande Hässelby har flest löpare totalt men att lilla Simlångsdalens IF kommer in med tre löpare på damsidan är häftigt. Man kan väl lugnt säga att Akele också levererar trots den stora konkurrensen i Linkeboda om dom lokala talangerna.

Var springer flest snabbt då? Med överlägset flest svenskar på startlinjen är det som vanligt Stockholm Marathon som leder.

Herrar:
1 Stockholm 70
2 Frankfurt, GER 17
3 Berlin, GER 14
4 Rotterdam, NED 7
Mariestad 7

Damer:
1 Stockholm 58
2 Frankfurt, GER 9
3 Stockholm Vintermaraton 5
Berlin, GER 5
5 Chicago, USA 4
Helsingborg 4
New York, USA 4

Totalt:
1 Stockholm 128
2 Frankfurt, GER 26
3 Berlin, GER 19

Utöver detta har jag ju lite veteranstatistik på mina sidor men den orkar jag inte sammanfatta här utan konstaterar bara att det finns en del snabba gubbar som lubbar och tantar som rantar.

Snabbast då? Det var bara Musse som tog sig under 2:20 med sina 2:19:29 och på damsidan var det som vanligt Isabellah med sina 2:32:28. Med det tror jag att jag nöjer mig med maratonåret 2014 och ser fram mot ett än bättre 2015 ur alla perspektiv, inte minst mitt eget. Alla resultat och namn hittas självklart på www.sapiens.se

Kungen

Ha det,

Mackan

