Etiketter

, , ,

Förra året skrev jag i början av februari om att anmälningsintresset för Stockholm Marathon var dalande och det verkar inte bättre i år. Jag minns när jag gjorde min premiärmara 2002 och spontananmälde mig i mars. I år kanske den möjligheten återuppstår om det inte blir en väldig rusning för startplatserna! För mig var just den spontanmälan det som fick mig att fastna för maratonlöpning och det är något jag är evigt tacksam för. Det är trevligt när det är lätt och kanske blir det så igen. Så här har det blivit fullt de senaste åren, med reservation för någon dag hit eller dit:

  • 2008 – 11/12
  • 2009 – 1/12
  • 2010 – 17/11
  • 2011 – 19/11
  • 2012 – 1/12
  • 2013 – 7/1
  • 2014 – 10/2
  • 2015 – I går den 4/1 var 13 871 löpare anmälda och det finns 22 000 startplatser.

Så många startplatser har det inte alltid varit och det var först inför 2010 som man gick upp på 20 000 platser. 2012 blev det 21 000 platser och de senaste åren har det varit 22 000 platser. Visst kan det bli lite rusning på slutet men med över 8 000 platser kvar tror jag inte att det blir fullt på minst åtta veckor.

Samtidigt som intresset för Stockholm Marathon ser ut att dala ser jag fortfarande fler och fler löpare ute och springer även under bistra dagar. Jag var uppriktigt förvånad när jag under mina första tre kilometer av gårdagens långpass redan hade mött sex löpare. Trots isande vindar i januari. Det är häftigt och det kanske snarare är så att SM har nått någon smärtgräns för hur mycket folk vill pröjsa för att springa maraton på hemmaplan. Anmälningsavgiften på 985 spänn är rätt saftig jämfört med t.ex. 75 euro för Frankfurt Marathon. Visst, bor man här i stan blir det mycket dyrare med en resa söderut men ska man resa och övernatta i Tjabostan så blir det en annan femma. Dessutom är maratonmässan här i Stockholm riktigt dassig jämfört med många andra så man kan inte fynda och indirekt tjäna in lite pengar sett över tid. Ja, vi får väl se. För mig som publik är det ju kul om det blir fullt men om den här trenden håller i sig är det inte säkert att maran blir full så länge till. Det ska bli intressant att se om och i så fall när den blir det i år. Det känns i alla fall inte som någon stress att anmäla sig!

DSC02689

Ha det,

Mackan

