Etiketter

, , ,

Valloxen runt har jag sprungit flera gånger, både på träning och tävling. Senast var 2009 när jag bara några få veckor efter Boston Marathon ställde upp lite spontant för att testa formen. Jag testade den gången att haka på 1.37-Bergman men insåg rätt snart att det var inte min dag utan släppte fem minuter på honom över 16 km och slutade på femte plats på 58.xx. I dag var sjön frusen och jag slapp 1.37-Bergman och då gick det lättare. Jag hade egentligen tänkt springa ett långt intervallpass men eftersom det hade möglat i natt och vädret var så härligt ville jag hellre passa på att åka skridskor någonstans där det var plogat. Snart börjar det ju attacktöa. Att hitta en längre plogad slinga visade sig vara svårare än jag trott men efter en del surfande hittade jag att ovan nämnda sjö skulle börja plogas i dag.

Jag hittade däremot ingen info om ATT det var plogat än men ibland får man chansa. Snabbt in med mig och skridskorna i bilen och iväg. Det var något nervöst strax innan jag var framme men när jag svängde in vid badplatsen såg jag en gubbe som plogade så att snön sprutade. Jag blev så till mig att jag kastade mig ur bilen och tog snabbt med mig utrustningen. Ombytt och klar som jag var. Sen var det bara att åka och oj vad jag åkte. Det var sagolikt skönt att få åka utan snö på isen och kunna få lite fart under skenorna. Jag kände mig som en kung! Det var den tredje turen på fyra dagar men den överlägset bästa. Runt nollan och bara en svag vind. En vind som jag inte märkte förrän jag vände upp i den. Jag kände mig inte riktigt lika mycket som en kung. Snarare en mindre furste. Men åka fick jag och det var ju bara att vända upp igen så kom känslan tillbaka.

Sakta men säkert börjar jag vänja mig vid skridskorna jag köpte för två år sen. Det känns fortfarande lite fishy med lös häl men det tar sig. Jag är ingen hövding på skridskoåkning men för varje timme jag åker blir det lite bättre och det är alltid kul med utveckling. Dagens utveckling tog slut när solen bestämde sig för att gå ner men då hade jag åkt mig rejält trött. När jag körde hem igen var jag så trött i röven att det var ansträngande att bara sitta. Något säger mig att jag kommer att få betala för det här men det var det värt. Jag var faktiskt totalt hög på livet när jag var klar och som bonus får jag träning av det också. En vacker dag ska jag bli bra på det här. Än så länge får jag nöja mig med att känna mig som en lycklig idiot där ute på isen, det är inte så dumt det heller! Trist att Baddaren inte hade tid att följa med men jag tog en flock bilder så att hon skulle kunna få se hur det var. Enjoy!

2014-12-30 13.48.58 2014-12-30 14.31.09 2014-12-30 13.48.522014-12-30 14.51.17 2014-12-30 14.58.20

Ha det,

Mackan

