Etiketter

,

Vissa idéer känns så fantastiskt bra just när man kommer på dom, rentutav geniala. En sån kläcktes i går morse när jag såg hur det hade möglat under natten. Jag hade planerat att köra något kort och snabbt men det kändes inte riktigt lika lockande att göra det på det vita. Men just ja, varför inte springa till Skavlöten och springa backserier? Med spikes. Jag älskar att springa i spikes men det blir så sällan bra tillfälle för det men nu fanns det ju plötsligt en anledning.

Baddaren hade tänkt springa någon sorts kvalitet på löpbandet men jag lyckades övertala henne att följa med och springa backar i stället. Hon behöver den kontakten med baksidan och jag tycker att det är trevligt med sällskap. Två flugor i en smäll. Backträning är dessutom så bra eftersom man kan ha totalt skilda kapaciteter men ändå ha sällskap under passet.

Hälften av oss joggade till backen och den andra hälften snabbdistansade sig dit men alla kom fram och sen var det bara att sätta igång. Jag skippar gärna både löpskolning och tänjningar när det är nio minusgrader ute, man blir liksom bara ännu kallare och stelare av det då. Hellre då köra långa backen först, det blir snarare bara bra av att man inte kan damma på i full fart från start. Pang på efter att ha svidat om till spikes. Jag tänkte att 12 backar skulle varar rätt lagom för dagen. Det lät inte som så mycket på förhand. Efter 1½ backe kändes det som galet många. Jag blev så djävla trött. Jag frustade, flåsade och min rumpa blev så trött att ville amputera den. Spikarna bet hur bra som helst i underlaget och jag kunde verkligen få fullkontakt med baken. Det fanns inget som hindrade mig från att göra mitt bästa på något sätt och jag gjorde mitt bästa. Men trötthetsgråten var nära. Den där geniala idén med spikes och backar kändes som det mest korkade jag kommit på någonsin. Man blir så himla trött.

Det tog i alla fall slut till slut och vi fick jogga hem till värmen medan solen sakta sjönk över trädtopparna och det var så otroligt vackert. Kallt men vackert. Väl hemma kändes det återigen som en riktigt bra idé att ha gjort backpasset. Kaffe och lussebullar framför brasan smakade så där bra som det bara kan göra när man är så trött i röva att man knappt kan sitta.

KilkennyXC

Ha det,

Mackan

