Etiketter

,

Jag är så van vid att tävlingssäsongen tar slut i och med höstmaran att allt jag gör och tänker så här års är med tanke på nästa säsong. Det här året blev inte alls som jag tänkt mig och då syftar jag inte på löpningen, den blev liksom bara lidande i den allmänna oron och kaoset och det är inte mer med det. En världslig sak i det stora sammanhanget. Jag är dock glad att jag i alla fall fortsatt att röra på mig för det mår jag väldigt bra av och det gör att jag har en grund.

2015 då? Exakt vad jag tänker göra är inte satt men jag vet nog mycket för att kunna göra lite planer. Den första delen av planen handlar om att jag och några till har sagt att vi ska åka och springa Boston Marathon 2016. Eftersom kvalperioden började i september är jag inte kvalad och det måste jag göra innan anmälan öppnar om nio månader. Grejen är den att jag känner mig för långt efter med träningen för att vilja satsa på ett snabbt maratonlopp innan anmälan öppnar. Vad jag däremot kan göra är att springa ett kvalificeringslopp under våren som någon sorts snabbare träningspass, utan att slita. Kvaltiderna känns knappast skrämmande för mig även om jag tar det lugnt så det är egentligen bara att hitta något maratonlopp som känns trevligt och där det kanske kan regna lite lätt. Det är lite lockande med Stockholm Marathon men det ligger ju mitt i värsta björkpollensäsongen och risken är då att det blir en otrevlig historia. Så, helst något som går tidigare eller en sen anmälan till något mindre svenskt lopp om väderprognoserna ser lovande ut. Vi får se vad det blir men det måste göras om jag ska få följa med grabbarna till Boston 2016.

Sen är planen att fixa ett bättre startled till Boston under en snabb höstmara för till dess är ambitionsnivån att vara på gång igen. Jag tycker att mitt sketben har svarat fint på den riktade styrkan och även om det är lite skakigt någon dag här och där om jag suttit för mycket är det inte alls samma hemska känsla under de två asfaltslångpass jag genomfört som det varit tidigare. Det går framåt och fortsätter det att bättra sig i den här takten lär jag kunna träna bra på asfalten framöver!

Utöver det vill jag gärna springa ett eller ett par roliga bergslopp men i vilken form vet jag inte än. Och kanske en löptur upp i fjällen som i somras, se bilden nedan. Sen skulle jag helst springa ett gäng snabba tävlingar under sommaren men det är väldigt avhängigt av hur pollensäsongen blir. Det är något jag bara får acceptera. Kan jag inte snabbhetsträna på grund av pollen under våren och sommaren blir det meningslöst att försöka leka snabb.

That’s all folks. Eller jo, jag har tränat riktigt bra den här veckan, bättre än på väldigt länge. Yay!

DSC03036

Ha det,

Mackan

