Etiketter

, ,

Ända sedan Turf dök upp har jag med jämna mellanrum tänkt att det här måste jag testa, inte minst under vinterträningen. Jag har ett par bekanta som hållit på ett tag och det har verkat kul. Kortfattat kan man kalla Turf för en sorts orientering men med GPS i stället för karta och kompass. I stället för att stämpla en kontroll letar man reda på en definierad zon på sin karta och står där ett tag och sen äger man den tills dess att någon annan behagar sno den. Hur länge man står beror lite på men normal är väl cirka 30 sekunder. Man får poäng för att ta en zon och man får poäng för att hålla en zon. Lite olika poäng beroende på var man är, eller kanske rättare sagt hur lätthållen en zon är. Första gången jag tittade på Turf fanns det rätt dassigt med zoner här ute i Täby men i går när jag blev påmind om spelet så gick jag in och kollade och baske mig, nu börjar det likna något. Så jag bestämde mig för att prova. Jag gillar ju egentligen inte alls att springa med en massa prylar men jag hade på känn att jag skulle tycka om det här så jag tog med mig telefonen i mitt Spibelt och satte av.

Nu kan man ju göra precis vad man vill av det här och jag valde helt enkelt att plocka zoner som låg efter en rutt som borde ge mig runt 15 km i effektiv löpväg. Inte nödvändigtvis den närmsta vägen utan en väg som gjorde att jag fick lite lagom distans mellan zonerna. Helst 4-5 minuter mellan varje litet stopp, för ett litet stopp blir det ju om man ska sno en zon.

Jag råkar ha en viss erfarenhet av och fallenhet för orientering och jag konstaterade rätt snabbt att den biten var busenkel. Jag tittade på var nästa zon var och så sprang jag tills jag var nära. Då plockade jag upp telefonen och zoomade in den exakta platsen. Det första jag la märke till var att det var bäst att ställa sig så mitt i som det gick för att inte ramla in och ut ur zonen, vilket gjorde att det tog längre tid att plocka den. Det var lite skakigt med min placering i de tre första men sen tyckte jag att jag fick in snitsen bra. För att kompensera för pauserna höll jag lite högre tempo mot vad jag normalt gör på ett distanspass och det passar egentligen mitt lynne bättre än att bara mala. För varje zon jag plockade kände jag att det blev roligare och roligare. Jag upptäckte små pärlor till platser som jag inte besökt på många år och även om jag i stort sett följde en normal runda så sprang jag väldigt mycket på vägar jag normalt inte springer på.

Det var helt enkelt skitskoj och hade jag bara sluppit släpa på telefonen hade jag varit helt nöjd. Det är väl en sak nu när det är varmt ute men det blir svårare att fippla med det när kylan kommer. Utan handskar går det ju väldigt lätt att plocka fram den och se att man är så rätt att man får sin zon. Å andra sidan känner jag att det här skulle kunna vara en rejäl motivationshöjare för att göra asfaltslöpningen rolig under vintern. I stället för att bara lunka runt blir det någon sorts fartlek av det och man behöver ju inte stanna och vänta på att plocka zonen utan det går ju att lägga ner telefonen på marken och ta joggvila medan den reggar. Jag tror att jag ska försöka hitta mig ett par mobilvänliga löparhandskar och härja runt bland Täbys zoner under vintern! Men en sak skulle jag verkligen önska mig och det är att det vore en vanlig karta och inte flygfoton, orienteraren i mig led hårt av att inte kunna se allt och dataanvändningen på min telefon lär skjuta i höjden.

Vill du lira? Gå in på www.turfgame.com!

turf-androidspel-600x293Ha det,

Mackan

