Etiketter

, ,

Det var precis vad den sista av dom utsläntrande eleverna vände sig om och ropade när jag hade avslutats gårdagens föreläsningar. Jag var på Stadsmissionens gymnasieskola och höll gratisföreläsningar för totalt tre klasser och det är väldigt spännande att vara ute på skolor. Det är ju inte eleverna som plockat in mig som föreläsare utan någon lärare eller samordnare som tycker att dom behöver höra något. Det är inte nödvändigtvis samma sak som eleverna är intresserad av. Dom första två klasserna var rätt knepiga och det kunde jag ana redan innan jag satte igång. Mycket stoj och stim och läraren fick säga åt dom på skarpen att nu måste mobiltelefonerna stängas av. Som bonus pågick det spännande grejer i samlingslokalen utanför klassrummet som både lät och syntes. Jag gjorde mitt bästa men det var oerhört svårt att nå fram till alla. Vissa var genuint intresserade men andra hade fokus någon annanstans. Jag hade helst velat köra det som en lång frågestund men det var uppenbarligen bara att glömma utan jag fick konstant adressera de som var med på tåget och försöka ta dialogen därifrån. Det gick ändå helt okej och jag tror att de som faktiskt var uppriktigt intresserade fick ut något bra av det.

Den sista gruppen var däremot skitskön. Samma föreläsning men det märktes från första minuten att här fanns det ett intresse i hela gruppen. Det gick att få ögonkontakt med dom flesta i gruppen och med ögonkontakt blir det lättare att kommunicera. Dessutom fanns det ett par att slänga käft med och det gillar jag. Det här var en grupp som ville lära och jag fick vatten på min kvarn när jag hörde att dom gick en linje som kanske kräver lite mer av eleverna. Jag kan inte svära på hur det är i dag men när jag gick i gymnasiet så gick de första två klasserna en linje där jag upplevde att folk var mindre motiverade än eleverna i den sista typen av klass. Att döma av det här lilla urvalet är det likadant nu. Det ska bli intressant att se om det blev stora skillnader i betyg på mina föreläsningar. Den här typen av föreläsningar håller jag genom en organisation som heter Transfer och motprestationen som skolorna gör är att alla elever ska betygsätta föreläsaren. Även om jag höll samma föreläsning så vet jag själv med mig att jag blir lite mer engagerad när jag ser att folk är intresserade och det bör speglas i mitt betyg.

Hursomhelst, det viktigaste jag vill få fram med det här blogginlägget är att Transfer behöver fler föreläsare. Det är en möjlighet för alla yrkesverksamma att ge tillbaka lite till skolsystemet och en möjlighet att påverka ungdomar. Du ger lite av din tid och kunskap när det passar, givet att du blir godkänd som föreläsare av Transfer vilket sker/inte sker efter en intervju. Det är ingen stor uppoffring att göra och dessutom ett sätt att faktiskt komma ut och se hur det är i skolorna och inte bara sitta och tycka hemma i soffan. Som bonus brukar man kunna få väldigt intressanta frågor av eleverna som kan väcka egna tankar om sitt yrke och sin roll. Transfer är Sveriges största organisation för förmedling av föreläsningar till skolan från näringslivet. Syftet är att skapa insikt i yrkeslivet samt att inspirera till studier, egna initiativ och entreprenörskap. Transfer är en neutral plattform mellan skola och näringsliv – ideellt, icke-vinstdrivande, politiskt obundet och finansieras gemensamt av partner, såväl näringslivet som offentliga medel.”

Ta chansen att ge ungdomarna något annat än det de får av föräldrar och lärare! Själv får du tillbaka något genom att träffa eleverna och dessutom tillgång till en hel del kostnadsfria utbildningar och seminarier. Vinn-vinn.

cloud1344930107348Ha det,

Mackan

