Etiketter

, ,

Jag har medvetet hållit tyst om det här men eftersom nu fler än fem personer känner till det vill jag hellre berätta än att hålla tyst. En eller två personer kan hålla tyst men när det börjar bli en liten flock som vet så sprids informationen lättare. Det är ingen hemlighet men jag har velat hålla ner antalet som vet om det. Så, när missförstånd uppstår och frågor börjar ställas till mig är det lika bra att själv berätta.

Jag har gradvis börjat montera ner min lilla verksamhet och leta efter ett jobb inom IT igen och har kommit så långt i processen att jag för en dialog med ett par företag. Det naturliga för mig hade kanske varit att börja rycka i gamla kontakter inom branschen men jag ville inte börja med det. Risken är för stor att jag direkt ramlar in i gamla hjulspår utan jag ville testa den här vägen först. Om man inte testar att lyfta blicken och se mot något man inte känner till minskar chansen att hamna där och jag gillar att vara under utveckling. Jag har läsare som hört av sig om andra delar av löpning jag borde eller skulle kunna skriva om och för det är jag väldigt tacksam, men jag vill gärna att det är en idé där jag bara känner att jag måste skriva. Några såna idéer har jag inte för tillfället och sen är det den lilla detaljen att man blir inte rik på att skriva såna här böcker. Väldigt långt ifrån rik om jag ska vara helt ärlig. Visserligen får man en rikedom av det omätbara slaget men det är inte mycket trygghet i det.

Jag känner mig helt enkelt klar med den här delen av livet och likt Jakob Hellman vill jag nog samla på mig ganska många år till av livserfarenhet innan jag hoppar tillbaka till den här världen. Nu vill jag ägna min energi åt något annat jag också tycker är väldigt roligt. När jag började undervisa i Java EE i våras kände jag att jag hade saknat den IT-världen och det är ett bra tecken. Man ska gå till saker och inte från. Så, med en saknad från IT och en känsla av att jag var klar med mitt frilansande kunde jag gå ni i processen att titta på framtiden med en bra magkänsla.

Frågan jag fått av flera är: Men vad vill du göra då? Svaret jag gett är att jag vill lösa problem, jag vill ha struktur i tillvaron och jag vill ha en bra balans mellan jobb och fritid. Till min natur är jag rätt kommunikativ och utåtriktad men samtidigt har jag en liten autist i mig som kan grotta ner sig fullständigt i något litet som måste lösas. Dessutom har jag ha en förmåga att trivas i många olika miljöer. Med andra ord kan jag funka utmärkt på en mängd olika arbetsplatser bara det finns trevliga människor och intressanta problem. Teknik är för mig inget självändamål utan ett sätt att lösa problem och det verkar förvirra en del när jag pratar om det. Det spelar liksom om det är den eller den tekniken eller just de verktygen som används, jag bryr mig inte. Går det att lösa problemen på ett bra sätt med den verktygslåda man får så är det nog för mig. Går det inte på ett bra sätt så kan man börja se sig om efter annat. En fundamental inställning passar lika dåligt här som inom det mesta annat. Det som förvånar mig är att många söker anställda som kan väldigt specifika saker trots att branschen är i en ständig förändring. Är det inte folk som kan ta till sig teknik och lösa problem dom borde söka? Visst finns det tjänster som till sin natur är väldigt specifika men min erfarenhet är att det är ett ständigt lärande och att det mesta kommer man snabbt in i. Nå, det var en utsvävning.

Jag har för avsikt att behålla några få adepter och att sälja en och annan bok även framöver men jag har redan börjat dra ner på det antal jag jobbar med. Har jag inte tid att göra ett bra jobb är jag inte intresserad av att göra det och jag kommer framöver hålla antalet adepter lågt. Hoppar någon av kan jag ta in någon ny om det är någon som intresserar mig men jag håller som sagt antalet lågt. Några vill jag i alla fall ha och precis som med tekniken kan de ha olika profiler, det intressanta är att lösa just deras problem, vardag och mål efter min bästa förmåga.

Så, nu vet ni hur jag resonerar. Vi får se när och var jag landar i det här men jag tror att det blir väldigt bra i slutändan. Kanske kommer jag överens med något av de företag jag för diskussioner med och det blir min framtida arbetsgivare eller så blir det något annat. Så länge jag får utlopp för min nyfikenhet, vilja att lära och med en vettig struktur så blir det bra och det finns det många ställen som kan tillfredsställa. Att jag själv kan göra ett ypperligt jobb med de grundförutsättningarna, det vet jag.

20130316_145931Ha det,

Mackan

