Etiketter

, , ,

Något som ofta slår mig är hur goda råd både ges och tas utan att sätta saker i sitt sammanhang. Råd ges oftast i välvilja och eftersom välviljan är inblandad får jag känslan av att råden inte alltid kritiskt granskas. Själv försöker jag att inte ge råd oombedd och jag vill ogärna ge råd utan att se sammanhanget. På löparforum dyker till exempel frågan om hur folk ska bli snabbare ofta upp. En fråga som är helt omöjlig att svara på utan att veta sammanhanget. Om frågeställaren redan tränar 20 mil i veckan kanske svaret är att dra ner på träningen och om densamme springer 5 km i veckan lär knappast svaret vara att träna mindre. Någon annan kanske gör allt rätt på pappret men har en ätstörning så att hen inte kan ta upp träningen. I vissa fall genomförs allt under stress och press och det saknas en så viktig sak som sömn, då lär inte mer stress vara rätt svar.

Det som fick mig att tänka på det här just nu är att jag noterade någon som under ett pass på gymmet hann med typ tre övningar men samtidigt lyckades mula i sig två Gainomax. Ok, jag vet inte om personen i fråga kanske drack dom som måltidsersättning men risken är stor att det var frågan om att sköta återhämtningen. Ja, återhämtning är viktigt men det tjatas så mycket om den att många fyller på depåerna trots att depåerna inte är i närheten av att vara tomma. Råd med snabb påfyllning av depåerna som är anpassade för de som tränar 7-10 pass i veckan sipprar ner till motionärer som rör på sig 30 minuter 2-3 gånger i veckan. En människa på 75 kg som joggar 5 km bränner i runda slängar 350-400 kcal. Antagligen finns det kvar mat i mage/tarmsystem också så att då direkt fylla på med en massa energi blir lite överkurs. Nästkommande vanliga måltid kommer att funka bra. För en hårt tränande människa som antagligen inte startar passet med fulla depåer och kanske har ett nytt pass inom 12 timmar är det en annan femma, då vill du börja fylla tanken direkt och med bra grejer.

Sammanhangstänket handlar självklart inte bara om träning utan går igen i nästan allt. ”Du måste bara ha det eller det eller göra så eller så.” Jag ställer mig nästan alltid frågan: varför då? Ibland kan det vara så att någon annan vet något jag inte vet och då får jag ett bra svar. Andra gånger så är det deras eget sammanhang som speglar sig i det goda rådet och när jag då säger att det ser väldigt annorlunda ut för mig brukar dom förstå. På samma sätt så om jag läser goda råd och tips i böcker kan jag alltid fundera på om det verkligen är applicerbart på mig eller det jag ska göra. Sätt in det du ska göra i ett sammanhang och fundera på om verkligen är bra för just dig. Har du en fråga? Ställ den då så att mottagaren kan utgå från dig och inte automatiskt svarar på vad som skulle varit bra för dom!

Det här låter antagligen både snusförnuftigt, självklart och kanske till och med tråkigt men när jag betraktar världen omkring mig ser jag att det är långt från självklart för många. Folk blir till och med förvånade när dom inte går ner i vikt fastän dom tränar. Ja, fyller man på med 500 kcal efter sin sprungna femma och sen äter som vanligt kanske det inte är så konstigt.

20130309_111638

Ha det,

Mackan

