Etiketter

, ,

Nu drar Lidingölopphelgen i gång och det är en högtid för många svenska löpare, så även för mig. Det är en fin svensk idrottstradition som nu fyller 50 år och det samlar många duktiga löpare. Förr kunde det knotas lite om varför snabba orienterare inte ville mäta krafterna mot övriga svenska löpare och jag har fått den frågan ett par gånger. Mitt sätt att se på saken när jag var orienterare var att LL inte var att tänka på eftersom vi var mitt uppe i OL-säsongen. Mats ”Musen” Hellstadius sprang däremot på 1.38.40 1987 vilket är hittills bästa tid av någon orienterare såvitt jag vet. Det var lite synd att inte fler duktiga orienterare sprang eftersom det alltid är skojigare när alla de snabbaste är på plats. Det hade varit kul att se några andra gamla giganter testa vingarna på tremilen.

Alla på plats var det. I år är många på plats men dessvärre utspridda. Dom är så utspridda att jag tappade helt lusten till att tippa svenskarna det här året. 15 km är numera också full tävlingsklass och det är så mycket hål i huvudet att jag knappt har ord för det. Sverige är ett pyttelitet löparland och ska vi skapa intresse för elitlöpningen ska vi inte dela upp de få elitlöparna på flera klasser. Jag förstår att LL vill kräma ut så mycket pengar som möjligt genom att köra många lopp och att dom skiter i elitlöpningen, det är inte där pengarna finns. Men kan man inte göra det genom att bara ha två tävlingsklasser? Resten motionsklasser. Hade jag bestämt hade LL30 varit tävlingsklass för både killar och tjejer och sen hade man kunnat komplettera med andra tävlingsdistanser för ungdomar och vissa veteraner. Enkelt, rakt och man är säker på att de bästa får mötas. Jag hoppas att arrangören tänker om för då kanske man till och med har råd med priser så att man slipper att få typ en handduk för en tiondeplats.

Bellmanstafetten kör stafetten tre dagar med tre vinnare i vardera klass och LL kör dubbla elitklasser. Dumt mycket dumt, som min far säger. Det finns ingen anledning till att göra det utan man kan tydligt säga att ett lopp är själva tävlingen, resten är motionsklass. I motionsklass kan man ta tider men skita i resultatlistan, det är motion, inte tävling.

Så, nu har jag raljerat klart och med det önskar jag alla löpare lycka till. Får jag bestämma så blir det ruskväder i hopp om att svenskar och finnar ska få en liten fördel och sen vinner Lars Södergård hela skiten. Jag kommer att vara ute och heja för fulla muggar med fokus på de löpare som springer under två timmar.

DSC01813Ha det,

Mackan

