Etiketter

, , , , , , , ,

Det känns lite märkligt att det fortfarande är mer eller mindre högsommar. Altandörren står öppen och katterna kan gå ut och in som dom vill och verkar helt omedvetna om den höst som kommer. Det enda som märks på dom är att det inte tjatas om att vara ute trots att det är sen kväll. Det är ju mörkt, då ska vi sova inne hos husse. Själv går jag fortfarande klädd i shorts och utan strumpor på fötterna men kan ändå in låta bli att tänka tillbaka på den sommar som varit. Vilken var egentligen den bästa sommardagen? Jag har många bra att välja på men har kommit på vilken det är som sticker ut som något bättre än alla andra. Eller i alla fall den som har störst chans att bli ihågkommen av mig och kanske någon efter mig.

Jag gillar att hänga upp minnen på något och just den här dagen har jag hängt upp i dubbel bemärkelse. Jag vaknade i skuggan av ett fjäll till bruset av en älv i mitt favorittält. Det var mitt i sommaren och kvicksilvret skulle leta sig upp till 27 grader när starten gick för Mefjellet Opp. Alldeles för varmt för mig och jag disponerade inte loppet på bästa sätt men med en stark avslutning och en underbar dag blev det ett starkt minne. Jag läser för tillfället Kristin Lavransdotter och varje gång en säter nämns tänker jag på den vackra säter vi sprang förbi innan den sista stigningen började. Jag tänker på hur jag kämpade varje steg och belöningen jag fick i form av en galen utsikt på toppen. Alla lopp i berg borde faktiskt ha målgång på toppen så att man kan stanna och njuta. Varje gång en fjord nämns tänker jag på hur vi satt och tittade ut över fjorden innan starten och i väntan på prisutdelningen. Jag minns den enorma glädjen över att se Baddaren klara av loppet. Jag minns hur lång vägen ner var när vi joggade tillbaka. Jag minns fåren som bodde upp på sätern. Jag minns hur ljuvligt det var att dyka ner från bryggan i fjorden. Jag minns det goda kaffet och trevliga sällskapet när vi satt och fikade på torget i Valldal. Jag minns ungdomarna som lekte på bryggan i värmen. Jag minns hur gott maten smakade när vi senare satt och åt middag vid en bäck uppe på fjället. Jag minns den gigantiska glassen jag fick på vägen till campingen vi bodde på efter tävlingen. En camping som för övrigt låg ganska nära Jörundgård som var Kristins uppväxtplats. Jag minns hur gott jag somnade i tältet i skuggan av ett annat fjäll och med en annan älv som brusade i fjärran.

Ja jag minns massor från just den här dagen och som en påminnelse om det ser jag varje dag den tallrik jag fick som pris för att jag var en snabb gubbe. Den hänger där på väggen i hallen som ett minne. Någon dag finns jag inte kvar längre och då kanske någon annan tittar på den tallriken och undrar vad det där var för tävling jag sprang en gång för länge sen och hur mina upplevelser av den dagen var. Det var bra upplevelser. Upplevelser som gör mig varm inombords och gör att ett leende kommer över läpparna. Vilken var din bästa sommardag anno 2014?

DSC03288Ha det,

Mackan

