Etiketter

, ,

Vecka ut och vecka in frågas det om optimala träningspass och bra träningsprogram att följa och det är en jättesvår fråga att svara på. Inte bara för att man inte vet hur folk svarar på olika former av träning, vilka styrkor och svagheter dom har utan på grund av det där omätbara. Man kan analysera fysiologin inom vissa gränser men det där andra, det omätbara, det måste man känna en person för att kunna hjälpa till med.

Kulfaktorn.

Är det inte roligt blir det väldigt svårt att prestera som man vill i längden. Vän av ordning kanske nu påstår att det måste inte vara kul. Nej, det stämmer för en del. Ganska få om jag får gissa. Det finns några som kan mata in pass efter pass och se resultatet som belöning nog. Men hur länge pallar man med det? Björn Borg la sitt tennisracket på hyllan när han var endast 26 år gammal. Jag misstänker att han gjorde det för att det inte var roligt längre.

Jag tänkte efter lite extra om det här när jag läste att motionärer inte behöver intervallträning. Men då glömmer man kulfaktorn. Man kanske tycker att det är roligt även om det inte är det man behöver bäst. Om sanningen ska fram så är den största anledningen till att folk inte utvecklas i sin löpning att dom tränar för lite. Inte att dom springer för lite intervaller. Visst måste man ta i på träningen också, det handlar inte bara om mängd, men det kan man göra med snabbdistanser också. Men många gillar inte snabbdistanser och många har problem att ta i nog mycket. Det är lätt att bli bekväm under en snabbdistans och det är för många väldigt okul. Då blir det hellre att man struntar i det. Intervaller kan man lätt träna i grupp och för många är det gott nog att dom får ta i en gång i veckan. Att få dom att tycka det är kul.

Vad just du tycker är kul kan inte jag svara på men jag tror att alla tjänar på att titta efter den träning som de själva tycker är roligast. Då ökar chanserna för att hålla på länge och få den där viktiga kontinuiteten. Sen om man vill utvecklas får man kompromissa lite då och då med det roliga men är inte helheten skoj  blir det nog ingen lång löparkarriär. Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan om jag inte skulle springa ultra ”för att det borde passa mig så bra”. Ur ett fysiologiskt perspektiv kanske det passar mig utmärkt men jag vet att jag skulle avlida av tristess av att lunka fram. Kulfaktor noll på det. För mig. Jag optimerar inte min talang men jag har i alla fall sprungit sedan 1978 så något rätt gör jag nog med kulfaktorn. Vad tycker du är kul?

DSC02985Ha det,

Mackan

