Etiketter

, ,

För några dagar sen läste jag ett blogginlägg som handlade om vikt som var skrivet med vinkeln av hur förtryckta överviktiga människor är och deras oförmåga av att själva kunna påverka det här. Det var något som bekräftades i kommentatorsfälten. Smala personer har inte en susning om hur det är att vara överviktig och förstår inte problematiken med att hålla vikten.

”Övervikt är ärftligt. Genetiskt betingat. Mellan 50 – 80% beroende på vilken studie man tar hänsyn till. Vetenskapliga studier visar dessutom att de flesta människor inte kan uppnå en långsiktigt hållbar viktminskning. De flesta kan faktiskt inte gå ner i vikt alls och jag skiter i om du, din morsa eller grannen på andra sidan gatan lyckades med 5:2-metoden (ni kommer förmodligen gå upp igen inom fem år för det gör nästan alla som gått ner).

Tro inte på bantningsindustrins lögner, det finns ingen quickfix för feta. Vi kan inte fly.

Att påstå att tjocka kan gå ner och på sätt slippa förtryck är inte bara en lögn utan ett empatilöst okunnigt påstående. De som påstår detta är i regel själva smala. De saknar insikt som såväl kunskap om hur kroppen och viktnedgång funkar.” – Lady Dahmer

En sak här stämmer bra och det är att det finns ingen quickfix. Bantningsindustrin är inte ett dugg intresserad av att du ska kunna hålla vikten utan de är intresserade av att du ska gå ner i vikt med jämna mellanrum. Men det där med att övervikt skulle vara ärftligt? Vi kan alltså nästan alltid skylla på våra gener. Är det så enkelt? Vad har hänt med generna sedan sjuttiotalet som gör att fler och fler är överviktiga?  Självklart har vi inte blivit så påverkade de senaste fyrtio åren att vi nu lättare går upp i vikt. Däremot finns det ett mycket större utbud av skräpmat, vi rör oss mindre och portionsstorlekarna har gått upp. Att Tjorven i Saltkråkan sågs som ett tjockt barn på sjuttiotalet och som ett rätt normalt barn i dag tycker jag säger en del om att det inte handlar om gener.

Vi blir tjocka för att vi äter för mycket, för dåligt och rör oss för lite.

I egenskap av ”smalis” lär jag vara diskvalificerad att uttala mig i frågan och ses antagligen som en empatilös förtryckare men jag har faktiskt en del personlig erfarenhet i ämnet. Jag är en sån som äter för mycket när jag får chansen och under några få år av stillasittande och felätande gick jag upp 30 kg. Det var inga fel på mina gener annat än det genetiska fel jag alltid haft – jag är bottenlös i magen. Det spelar ingen roll om det är kakor eller fläskkotletter, jag gillar att äta och jag äter för mycket. Som tur är gillar jag att röra på mig också.

Ja fast jag äter alltid lite och går ändå upp i vikt. Kalori ut och kalori in fungerar inte på mig.” Jag har hört varianter av det här till leda och tyvärr, energiprincipen gäller för dig med det men din metabolism kanske är sabbad. Antingen genetiskt eller genom jojobantning. Då har men en rejäl uppförsbacke för att gå ner i vikt men det fungerar nog ändå i de flesta fall även om det kan behövas en hel del hjälp och det var det här jag tänkte komma till. I går tittade jag på ett mycket intressant program om övervikt i USA och det kan jag rekommendera alla att titta på. Det är inte enkelt för alla att gå ner i vikt och sen hålla den men det finns möjligheter. Möjligheter som man kan ta om man vill men det gäller att hitta en väg som funkar, precis som med träning.

Vi är inte gjorda för att sitta stilla och äta skräpmat.Vi är inte gjorda för den storlek på muffins som serveras på fiken. Vi är inte gjorda för att dricka läsk och söt juice.

Oavsett om man tycker att 30-60 minuter rörelse om dagen är sjukt mycket så behöver vi röra på oss. Oavsett om man tycker att det är gott med stora muffins så måste det vara något man trycker i sig rätt sällan och oavsett om man älskar läsk så kanske det räcker med en lite flaska i veckan.

Jag tänker inte rabbla alla råd och tankar från programmet jag såg utan rekommenderar alla att titta på det och då menar jag alla. Smalisar för att förstå mekanismerna bakom att bli överviktig och tjockisar för att se att det finns möjligheter. Allt är inte svart och vitt! Kalori in och kalori ut må vara den bakomliggande energiprincipen men det finns så mycket mer att ta hänsyn till. Men skynda er att titta för det plockas bort från SVT Play vid midnatt, här är länken.

Som vanligt när jag pratar om vikt så avslutar jag med mitt motto i det här ämnet – ”Ät, träna och var glad”.

skanna0003Ha det,

Mackan

 

