Etiketter

,

Vissa dagar känns det som att hela mitt Facebookflöde består av inbjudningar till att vara med på olika träningsläger i svenska fjällen. Jag älskar våra fjäll och har som de flesta vet sprungit en hel del i dom och jag kan verkligen rekommendera det. Men varför betala dyra pengar för att åka? Av ren nyfikenhet klickade jag in på en inbjudan i dag och höll på att sätta i halsen när jag såg vad det kostade. Det är ju så lätt att fixa själv. Vi har ett väl utbyggt system av leder, det är enkelt att ta sig till fjällen och det finns fina stugor så det är bara att sticka upp, dra ihop några kompisar och bara gört. För mindre av vad det kostar att åka på ett organiserat läger kunde vi i somras hinna med både en fjälltur upp till Sarek i löparskor samt en tävlingsresa till Norge. Roligt, enkelt och vi fick springa precis där vi ville springa och på det sätt som vi ville springa. Plus bonusen att planera resan.

Jag förstår att alla inte har erfarenheten att fixa egna resor eller helt enkelt vill ha allt paketerat så att dom slipper tänka men släpp sargen ibland. Ser ni en plats ni vill springa på, bara gört, vänta inte på att någon annan ska fixa ett läger åt er. Som världen ser ut i dag så är det verkligen busenkelt att åka i princip vart man vill. Ser ni någonstans ni vill är det bara att kolla upp kartor över området, kolla upp hur man kan bo och resa och sen dra. Vill du tävla i ett annat land? Kolla upp tävlingskalendrar, googla lite boende och resa och bara dra!

Och ja, jag sitter just nu och är väldigt sugen på bergslöpning. Så här såg det ut på vägen ner från mål när vi tävlade i Norge i somras. Oorganiserat, billigt och jädrigt skoj!

DSC03287Ha det,

Mackan

